بین‌المللسیاسی

روسیه: غرب برای مذاکره درباره اوکراین عرضه تسلیحات به این کشور را متوقف کند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اگر غرب می‌خواهد در مورد اوکراین مذاکره کند باید عرضه تسلیحات به این کشور را متوقف کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، زاخارووا در گفت وگو با روزنامه ایزوستیا گفت که اگر برخی از کشورها خواهان یافتن راهی برای خروج از بن بستی هستند که واشنگتن آنها را به داخل آن کشیده است، باید عرضه تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه که این اظهارات را در واکنش به صحبت‌های ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس مبنی براینکه کنفرانس صلح نمی‌تواند بدون مشارکت مسکو انجام شود گفت، تاکید کرد که این کشورها همچنین باید اعمال تحریم‌های ضد روسی و اظهارات روس هراسانه را متوقف کنند.

وی تصریح کرد: اگر این لفاظی‌ها برای این باشد که روسیه به نوعی به سمت شرایط غرب کشیده شود و بر رویکردهای اصولی مسکو تاثیر بگذارد، ما در این تله نمی‌افتیم.

وزیر خارجه سوئیس اوایل روز گذشته در یک کنفرانس خبری در داووس بیان کرد که تلاش‌ها برای کشاندن روسیه به بحث‌های صلح درباره اوکراین با میانجیگری دیگر کشورها انجام می‌شود و هیچ کنفرانس صلحی نمی‌تواند بدون روسیه برگزار شود.

به گفته این دیپلمات ارشد سوئیسی، نمایندگان ۸۳ کشور در نشست مشاوران امنیت ملی درباره فرمول صلح اوکراین که به ابتکار سوئیس و اوکراین در ۱۴ ژانویه در داووس برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

سال گذشته برای برگزاری این نشست، سه جلسه با حضور نمایندگانی از کشورهای متخلف در کشور مالت تشکیل شده بود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی در نشست گروه ۲۰ در نوامبر ۲۰۲۲ گفته بود که کشورش برای رسیدن به صلح برنامه‌ای ۱۰ ماده‌ای دارد که از جمله مهمترین موضوعات این برنامه می‌توان به امنیت هسته‌ای، غذایی، انرژی و تبادل زندانیان اشاره کرد.

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفته بود که اظهارات زلنسکی درباره راه‌حل صلح‌ با واقعیت تناسب ندارد. مسکو هیچ پیشرفتی در روند حل و فصل اوکراین نمی‌بیند و به همین دلیل به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا