ایرانسیاسی

سرلشکر سلامی: شهید امیرعبداللهیان شخصیتی جامع الاطراف، معیار و الگو بود

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: شخصیت آقای امیرعبداللهیان جامع الاطراف، جذاب، معیار و الگو بود که قابلیت تکثیر در وجود و شخصیت‌ کسانی را که می‌خواهند در آینده سکان دار عرصه دیپلماسی کشور باشند را دارد.

به گزارش ایرنا، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت؛ امیر دیپلماسی و وزیر شهید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه و سردار حسین سلامی فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعداز ظهر روز گذشته (شنبه، ۲۶ خرداد) برگزار شد.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در ابتدای این مراسم اظهارداشت: ماه خردادماه پر حادثه و پرحماسه انقلاب اسلامی است، چه ۱۵ خرداد ۴۲، چه ۳۱ خرداد سال ۶۰، چه سوم خرداد ۶۱، چه ۱۴ خرداد ۶۸ همواره این ماه برای مردم ما برجسته بوده است.

وی ادامه داد: اما شهیدان پرواز اردیبهشت تحمل نکردند تا ماه خرداد فرابرسد و پیشاپیش به سوی معبود خود شتافتند و حادثه بزرگی را رقم زدند ولی حماسه در اول، دوم و سوم خرداد در تبریز، تهران، بیرجند و مشهد رخ داد.

وی گفت: در مراسم تشییع شهدای خدمت یک ملت در برابر همه جهانیان قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را پشت سر رهبری انقلاب به نمایش گذاشتند و ما امروز علی‌رغم اینکه داغدار هستیم، با اقتدار میراث‌دار سرمایه‌ها و اندوخته‌های شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان هستیم.

سرپرست وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز قاسم و ابراهیم انقلاب اسلامی را تقدیم کردیم و انتظار داریم همان‌طور که خداوند در برابر صبر پیامبر اکرم (ص) در برابر از دست دادن فرزندان خود خدا به او کوثر را عنایت کرد، ما نیز انتظار داریم کوثری به انقلاب اسلامی برسد و عهد میبندیم که پاسدار این کوثر باشیم. ان‌شالله این کوثر ظهور امام حجت باشد.

در ادامه این مراسم که در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: شهادت جمعی از خادمان صادق ملت ایران که افتخار برانگیز و تاثیرگذار بود و شخصیت‌های بزرگ و کم‌نظیر کشورمان به معراج رفتند را تبریک و تسلیت می‌گویم.

وی گفت: هر دفعه که در وزارت امور خارجه می آمدیم شهید امیرعبداللهیان ما را به سمت تمثال‌های شهدای دیپلماسی می بردند و در آنجا فاتحه‌ای می‌خواندیم ولی امروز در جوار آقای باقری که آمدیم تمثال شهید امیرعبداللهیان هم به تمثال‌های دیگر اضافه شده بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: شخصیت آقای امیرعبداللهیان جامع الاطراف، جذاب، معیار و الگو بود که قابلیت تکثیر در وجود و شخصیت‌ کسانی را که می‌خواهند در آینده سکان دار عرصه دیپلماسی کشور باشند را دارد. بزرگی کشورها را با وسعت جغرافیایی آن توصیف می‌کنند ولی عظمت و بزرگی کشورها به بزرگی شخصیت‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند و به حوادثی است که در آن ساخته می‌شود و الحمدالله کشور ما سرشار از رویدادهای بزرگ و شگفت‌انگیز و دامنه‌های تغییر زیاد و البته شخصیت‌های بزرگ است.

سرلشکر سلامی بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان شخصیتی بلند بالا، برافراشته، مستحکم و متین در ظاهر بود و این قامت برافراشته دارای یک شکوه درونی و عظیم بود که انسان کاملی را نمایانگر می‌نمود. ادب و نجابت وی از جمله ویژگی‌های بسیار واضح بود.

وی ادامه داد: شهید امیرعبداللهیان کسی بود که موقعیت و مقام او را تغییر نمی‌داد و او تسلیم جاذبه‌های موقعیت‌ها نمیشد و من به ایشان به واسطه آنچه که از وی دیدم و شناختم علاقه خاصی داشتم.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: ادعای برخی این بود که با روی کار آمدن شهدای عزیز ما انسداد سیاسی در ایران ایجاد می‌شود و ایران به سمت انزوای بین‌المللی پیش می رود. سیاست مهار ایران آروزی بلندپروازانه‌ای برای دشمنان ما بود که در کنار سیاست تحریم و عملیات روانی سنگین علیه ما اعمال میشد.

وی گفت: خطرناکترین موقعیتی که این عزیزان مدیریت اجرایی کشور را در دست گرفتند همین بود که دشمنان خواستند مناسبات سیاسی و تجاری ما با کشورهای منطقه را از بین ببرند و ما را در درون مرزهای خود محاصره کنند، اما آنچه بعدا اتفاق افتاد محصول یک رهبری هوشمندانه از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی و شجاعت سیاسی بالا و اعتماد با نفس قوی نزد مقامات اجرایی و سیاسی کشورمان بود.

سلامی بیان کرد: به جرات می‌گویم شجاعت سیاسی بسیار فراتر از شجاعت نظامی است چرا که سیاست محل اتخاذ تصمیمات بزرگ است. همانطور که شجاعت اخلاقی از شجاعت سیاسی مهمتر است و البته شهید امیرعبداللهیان شجاعت اخلاقی و سیاسی را توأمان داشت.

وی گفت: حرکت آنها روی میدان های مین بود چرا که دشمن همه جا در کمین بود. عضویت در شانگهای و بریکس و مناسبات و روابط با کشورهای همسایه و منطقه نشان دهنده عزم جدی و تلاش‌های گسترده شهیدان عزیز ما بود.

سلامی بیان کرد: فضاهای سیاسی جدید به ما اقتدار جدید بخشید و این ماحصل نگاه متوازن به شرق و غرب است که نگاه درستی هم بود. اقدامات آنها به ما مشروعیت سیاسی بخشید و شخصیت سیاسی ما را در جهان ارتقا داد و این را ما شاهد بودیم، اینها دستاورد شهیدان عزیزمان بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: شهیدان عزیز ما دیپلماسی ما را محدود به روابط با دولت ها نکردند و امیرعبداللهیان عین دستگاه دیپلماسی مقاومت عمل می‌کرد و در عین حال وزیر امور خارجه مقاومت فلسطین هم بود، شهید امیرعبداللهیان با رهبران مقاومت فلسطین دیدار و از آنها حمایت می‌کرد.

وی گفت: نقد کردن قدرت نظامی و دفاعی و تبدیل آن به اقتدار سیاسی که نشان از هنر شهید امیرعبداللهیان بود را در اقداماتش شاهد بودیم. هیچ گاه روحیه انقلابی و جهادی را کنار نگذاشت. دشمنان هم به او احترام میگذاشتند چرا که در حرف و عملش صادق بود.

سلامی بیان ‌کرد: ما در ماهیت عمل نظامی و دفاعی انجام می‌دهیم، اما عمل ما اثر سیاسی خلق می‌کند و ما هم بخشی سیاست خارجی هستیم. ما مرزهای زیادی را در نوردیم. ما مجبور بودیم پیشروی کنیم و در فضاهای دوردست با دشمنان خود مقابله کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه امروز روی قله‌های مرتفع قرار گرفتیم، گفت: پس از اینکه ایشان وزارت امور خارجه را تحویل گرفت حوادث فتنه‌انگیز سال ۱۴۰۱ رخداد که ترمیم آن فضا علیه کشور بسیار مهم بود چرا که برخی دشمنان به دنبال انزوای بین المللی ایران بودند.

وی ادامه داد: امروز تحریم‌ها علیه ایران بی خاصیت شده، این نیز به دلیل تلاش‌های شهیدان عزیز ما است. اوج همکاری‌های ما با شهید امیرعبداللهیان عملیات وعده صادق بود.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اشدا علی الکفار و رحما بینهم در قامت شهید امیرعبداللهیان دیده می‌شد، تصریح کرد: ما بر اساس بدترین سناریوها تصمیم مهمی را برای عملیات وعده صادق انجام دادیم. ما عملیات‌های زیاد و بزرگی را انجام دادیم ولی هیچ کدام به بزرگی و عظمت این عملیات نبود چرا که خواستیم ثابت کنیم ایران در میدان و در همه جا با شکوه است.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: شهید امیرعبداللهیان پاسخ‌های قاطع و دقیقی را می‌داد، صدای آرام او در مشکلات و سختی‌ها و تهدیدات بسیار مشخص بود. برخی دیپلماسی را میدان کلمات مبهم می‌دانند ولی برعکس شهید امیرعبداللهیان بسیار واضح بود و هشدارهای صریحی را به دشمنان میداد. پس از انجام عملیات وعده صادق، ساعت‌ها و روزها تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی در جریان بود تا جهان را به این نتیجه برسانیم که کشور ما این حق و مشروعیت را دارد که موشک‌های را بزنیم و سربلند از این میدان بیرون آمدیم‌.

وی ادامه داد: هیچ چیزی جز شهادت نمی‌توانست اجر و پاداش این جهاد باشد و آقای امیرعبداللهیان جهادی را در عملیات وعده صادق انجام داد که خیلی‌ها ممکن است آن عملیات را بیشتر نظامی بدانند ولی بُعد سیاسی و دیپلماتیک آن نیز بسیار گسترده و مهم بود.

سلامی گفت: شکرخدا امروز پرچم در دست آقای باقری است، امروز وزارت خارجه متقاوت از گذشته است چرا که یک شهید بر اعمال ما نظارت می‌کند. این راه بی انتها را شما و ما طی ادامه خواهیم داد.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان خاطرنشان کرد: با درکی که از قدرت انباشته و توان دشمنان داریم می گویم که ایران کشوری است با دامنه‌های تاثیرات جهانی که هیچ کس نمی‌تواند او را از هیچ معادله مهم سیاسی وامنیتی در جهان کنار بگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا