بین‌المللسیاسی

ادعای واشنگتن: تل آویو به دنبال به بن بست کشاندن مذاکرات آتش‌بس نیست

مت میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه آیا حملات وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی به غزه با هدف به بن بست کشاندن مذاکرات آتش‌بس انجام شده است، ادعا کرد: (رژیم) اسرائیل در حملات اخیر چنین هدفی را دنبال نمی‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این ادعا که حملات مرگبار اخیر رژیم صهیونیستی ربطی به توافق آتش‌بس ندارد، مدعی شد: مقام‌های (رژیم) اسرائیل متعهد به تلاش در راستای رسیدن به برقراری آتش‌بس در غزه هستند.

میلر در ادامه اظهارات خود با اشاره به روابط دائمی میان ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، ادعا کرد: مقام‌های تل آویو به واشنگتن اطمینان خاطر داده‌اند که آنها همچنان متعهد به رسیدن به یک توافق صلح هستند.

به نوشته الجزیره، در طول دو هفته گذشته نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به ۶ مدرسه در غزه از جمله به مدرسه‌ای که توسط سازمان ملل اداره می‌شود و به عنوان پناهگاهی برای آوارگان فلسطینی در منطقه النصیرات در مرکز غزه استفاده می‌شد، حمله کرد که در اثر این حملات ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیدند.

به گزارش ایرنا، منابع وابسته به حماس پیش تر از تداوم کارشکنی‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه خبر دادند.

عزت الرشق از رهبران حماس اعلام کرد که نتانیاهو با مطرح کردن خواسته‌های اضافی، به دنبال ممانعت از دستیابی به توافق آتش بس است و تعلل می‌کند.

وی تاکید کرد که تلاش‌های گسترده و بی‌وقفه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای افزودن بندها و موضوعات جدید به طرح پیشنهادی واسطه‌ها برای آتش‌بس و مبادله اسرا، ثابت می‌کند که او همچنان در حال طفره رفتن و تعلل و تلاش برای یافتن راهی جهت به شکست کشاندن مذاکرات و ممانعت از دستیابی به توافق است.

وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب ۲ مورد کشتار دسته جمعی علیه مردم نوار غزه شده است که در نتیجه آن ۴۹ نفر شهید و ۶۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند، اعلام کرد که از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به این باریکه تاکنون، ۳۸ هزار و ۷۱۳ فلسطینی شهید و ۸۹ هزار و ۱۶۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیش تر در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به حملات جنایتکارانه مکرر ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی، هر نقطه از نوار غزه را یک قتل گاه احتمالی دانست.

گوترش در ادامه نوشت: حجم ویرانی‌ها در غزه غیر قابل درک و غیر قابل قبول است و هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست با نشان دادن شجاعت، تمایلشان را به دستیابی به توافق اعلام کنند.

در همین راستا برنامه محیط زیست سازمان ملل در این باره تأکید کرد که جمع آوری حدود ۴۰ میلیون تن آوار ناشی از حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه با یک ناوگان متشکل از بیش از یکصد کامیون، ۱۵ سال طول می‌کشد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

با گذشت حدود ۱۰ ماه از عملیات طوفان الاقصی و اسارت شماری از صهیونیست‌ها به دست مقاومت فلسطین در نوار غزه، این رژیم با وجود تجاوز گسترده به این منطقه نه تنها نتوانسته اسرای مذکور را آزاد کند، بلکه شمار زیادی از آنها در حملات هوایی و توپخانه‌ای این رژیم به مناطق مختلف نوار غزه، کشته شده‌اند.

این رژیم برای تلافی حملات طوفان الاقصی، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. این جنایات موجب شد تا مقامات تل آویو به اتهام نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری معرفی شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا