اجتماعی

با تصویب اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت؛ افزایش حدود ۵۰ درصدی نرخ طرح ترافیک در سال آینده / قیمت ورود به طرح ترافیک ۱۱۲ هزار تومان شد

اعضای شورای شهر تهران در جلسه فوق‌العاده خود بررسی لوایح عوارض و نرخ بهای خدمات ۱۴۰۴ شهرداری تهران در خصوص نرخ عوارض تردد را تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران در جلسه فوق‌العاده امروز شنبه خود بررسی لوایح عوارض و نرخ بهای خدمات ۱۴۰۴ شهرداری تهران در خصوص نرخ عوارض تردد را روی میز بررسی خود قرار دادند و جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر تهران ضمن درخواست حضور معاونین مربوطه در جلسه در زمان بررسی عوارض، گفت: مبنای قیمت‌گذاری تردد در محدوده طرح ترافیک‌ بازدارندگی بود و نمی‌خواستیم که صرفا پول بگیریم بلکه میخواستیم نرخ‌ها به گونه‌ای تعیین شود که بازدارنده باشد که بر این اساس با توجه به شرایط خاص محدوده مرکزی شهر که شبکه حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی پوشش قوی دارد، این تصمیم گرفته شد.

وی با بیان این‌که ما نگاه درآمدی نداشتیم‌ و نگاهمان بازدارنده بوده است، افزود: نرخ عدد پایه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۵ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد افزایش این عدد به ۱۱۲  هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، یعنی به ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در جلسه مشترک با شهرداری و کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد ۴۵ درصد برای ورود به محدوده طرح توسط شهرداری داده شده بود که به لحاظ شرایط خاص و از آنجایی که در مرکز شهر تمامی خطوط اتوبوس‌های تندرو، مترو و شبکه کاملی از حمل‌ونقل کامل است، نرخ طرح ترافیک افزایش ۵۰ درصدی داشته است، گفت: در جدول شماره یک محدوده‌های تردد مشخص شده است که براین اساس حلقه اول که محدوده طرح ترافیک با ضریب یک و نیم و حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز و با  ضریب ۷۵ درصد و حلقه سوم که شامل هر دو منطقه است دارای ضریب ۱.۵ است و ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرایب تغییر کرده‌اند به عنوان مثال اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهی و اوج شامگاهی باشد ضریب ۱.۶ افزایش پیدا می‌کند و اگر آغاز در اوج و خروج قبل از اوج باشد ضریب ۱.۲ کاهش پیدا می‌کند.

وی  با بیان اینکه برای خودروهای هیبریدی و برقی با توجه به اینکه در حال افزایش هستند عدد اندکی در نظر گرفته شده که اگر زمانی خواستیم برای آنها نیز تعرفه‌ای بگذاریم آنها  فقط پنج درصد مبلغ کل را بپردازند، ادامه داد: اینگونه نیست که این خودروها هیچ آلودگی نداشته باشند بلکه فقط آلودگی اگزوز آنها حذف شده و برای همین عدد پایه برایشان در نظر گرفته شده است و خودرویی که معاینه فنی غیر از شهر تهران دارد برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید ضریب دو برابری پرداخت کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای شهر تهران درباره خودروهای پلاک شهرستان نیز گفت: برخی از  این خودروها جهت کسب‌وکار به تهران می‌آیند و محدوده‌های طرح ترافیک را دچار اختلال می‌کنند. برهمین اساس پیش‌بینی شده اگر خودرویی در طول ماه یک الی سه روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد هیچ‌گونه افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت، اما  اگر چهار الی هفت روز تردد داشته باشند با افزایش ۱.۲ دهم درصد مواجه می‌شوند و اگر بیش از هفت روز در طول یک ماه در تهران تردد کنند عدد به ۱.۵ می‌رسد و در صورت تردد بیش از ۱۰ روز ضریب به دو برابر می‌رسد و خودروهای غیر از تهرانی باید این عدد را پرداخت کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا گفته شده خودروهایی که با عمر کمتر از پنج سال هستند ضریب‌شان همچنان یک است و از سال ششم به بعد به ازای هر سال پنج صدم به ضریب گفته شده اضافه می‌شود و فروش آرم طرح ترافیک برای خودروهای بیش از ۲۰ سال ممنوع است، اظهار کرد: شهرداری تهران مجاز است به ازای هر پلاک ثبتی عوارض تردد یک خودرو متعلق به ساکنین که در سامانه‌های شهرداری تهران ثبت نام کرده‌اند را متناسب با  محدوده مرتبط با محل سکونت خود با ضریب پنج دهم محاسبه و اعمال کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای شهر تهران گفت: تعداد زیادی از خودروهای تاکسی به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اختیار شهروندان تهرانی نیستند، برهمین اساس در این مصوبه گفته شده است تا سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسی‌های فعال را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا از پرداخت عوارض مصوبه معاف شده و سایر تاکسی‌های موجود که فعال نیستند؛ مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود و عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که فعالیت‌ها وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده‌های طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب یک دهم تعیین می‌شود و وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام فعالیت‌ها وظایف شغلی و امور درمانی مستلزم و ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض این مصوبه نمی‌شود.

وی گفت: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که حداکثر پنج درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک دهم محاسبه و صادر کند و نحوه تعیین موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری به موجب دستورالعمل‌های ابلاغی تعیین می‌شود. همچنین به خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک نگرفته باشند کارت بلیت اتوبوس با قابلیت شارژ نامحدود تخصیص می‌یابد و همچنین به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در چارچوب قانون جامع ایثارگران به میزان ۱۰ درصد از کل مجوزها را با ارائه تاییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر به واجدین شرایط واگذار کند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه به جز اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تحت پوشش شرکت واحد، عوارض تردد سایر خودروهای مینی‌بوس و اتوبوس پلاک(ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه‌های معرفی شده از سوی شهرداری تهران تا پنج سال با ضریب صفر، از پنج تا ۱۰ سال با ضریب یک، از ۱۰ سال تا ۱۵ سال با ضریب ۱.۱، از ۲۰ سال به بالا با ضریب ۱.۵ مجوز صادر می‌شود، اظهار کرد: خودروهای آژانس‌ها و موسسات اتومبیل پایه که ضریب شش دهم داشتند، اما با توجه به آنکه تعداد آنها محدود شده است مشابه سایر خودروهای حمل‌ونقل نیمه عمومی و سرویس مدارس  به ۳ دهم کاهش یافتند.

وی با اشاره به جریمه خودروها با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته به دلیل اختلاف شهرداری با پلیس راهور اعمال قانون برای ورود خودروهای غیرمجاز صورت نمی‌گرفت؛ اما قرار است به استناد قانون کسانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند از لحظه ورود به ازای هر یک ساعتی که بمانند جریمه شوند، تصریح کرد: یعنی پلیس آنها را هر یک ساعت یکبار جریمه کند و فروش روزانه مجوز ورود به محدوده‌های ممنوعه تردد در روزهای با کیفیت هوای ناسالم ممنوع است.

به گزارش ایسنا، نهاینا این لایحه با رأی مثبت اکثر اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

 

اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند؛ افزایش ۴۵ درصدی نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در تهران برای سال آینده

اعضای شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای شهر تهران در سال ۱۴۰۴ را با حداکثر آراء به تصویب رساندند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران لایحه بررسی تعیین نرخ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای شهر تهران در سال ۱۴۰۴ را روی میز بررسی خود قرار دادند و سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص اظهار کرد: عده‌ای با گردن کلفتی در معابر مبالغ هنگفت غیرمجازی را از شهروندان برای پارک خودرو دریافت می کنند؛ این در حالیست که بنابر اعلام شهرداری تهران ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای قابلیت استقرار پارکبان دارد. ۴۵ درصد نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای به نرخ سال ۱۴۰۳ افزوده شده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۴ نسبت به اعمال نرخ‌های مصوب و واگذاری بهره‌برداری و مدیریت پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران به بخش خصوصی و نظارت بر آن‌ها مطابق مفاد این مصوبه اقدام کند. برای حق توقف پارک حاشیه‌ای در تهران، چهار هزار و ۳۵۰ تومان به عنوان نرخ پایه در نظر گرفته شده است.

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز که در صحن شورای شهر تهران در ادامه در این خصوص عنوان کرد: مشکلی که ما در پارک حاشیه‌ای داریم مشکل فاواست. ما در حال اجرای عملیات پارک حاشیه‌ای در منطقه پنج هستیم. همچنین پارک حاشیه‌ای منطقه ۱، ۴ و ۵ با همکاری پیمانکار نهایی خواهد شد و امیدواریم مشکلات فاوا نیز برطرف شود. ضمن اینکه در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران چکش کاری‌های لازم برای نرخ گذاری‌ها انجام شده و تلاش خواهیم کرد تا در سال ۱۴۰۴ اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

 به گزارش ایسنا، با رأی اکثریت اعضای شورای شهر لایحه تعیین نرخ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه ای شهر تهران در سال ۱۴۰۴ به تصویب رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا