ورزشی

جام ملت‌های آسیا؛ صعود بدون ترس ایران با سومین بُرد متوالی در شب نخستین برد فلسطین‌ در تاریخ جام‌ملت‌ها

سومین بُرد متوالی ایران و صعود بدون ترس؛ تقابل با سوریه در یک‌هشتم

تیم‌ ملی فوتبال ایران با حساب دو بر یک از سد امارات گذشت تا با کسب سومین بُرد متوالی راهی مرحله یک‌هشتم جام ملت‌های آسیا شده و حریف سوریه شود.

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به مصاف امارات رفت و در پایان دیداری مهیج به پیروزی دو بر یک رسید.

این دیدار از گروه سوم در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی شهر دوحه قطر و با قضاوت تانتاشف ایلگیز ازبکستانی برگزار شد. طبق اعلام مسئولان برگزاری، ۳۴ هزار و ۲۵۹ نفر این بازی را از نزدیک تماشا کردند.

تیم ایران که با چند تغییر نسبت به بازی قبل وارد زمین شده بود، بازی را تهاجمی آغاز کرد و در تلاش برای رسیدن به گل زودهنگام بود. اماراتی‌ها نیز با اتخاذ روش تدافعی، به دنبال آرام کردن بازی و استفاده از ضد حملات بودند.

در دقیقه ۱۸، فرصت خوبی برای گلزنی ایران به دست آمد که ضربه سر سردار آزمون از بالای دروازه امارات به بیرون رفت.

در دقیقه ۲۳، پاس مناسب مهدی قایدی به مهدی طارمی رسیدکه ضربه این مهاجم، با بدشناسی تبدیل به گل نشد.

حملات ایران در دقیقه ۲۶ نتیجه داد و پاس سردار آزمون به طارمی رسید و او با ضربه‌ای فنی، گل نخست بازی را برای ایران به ارمغان آورد.

پس از این گل، بازیکنان امارات برای جبران نتیجه، روش بازی خود را تغییر داده و حملاتی را طراحی کردند.

در دقیقه ۳۲ ارسال احسان حاج‌صفی را علی قلی‌زاده با ضربه سر تبدیل به گل کرد اما این گل با استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی، مردود اعلام شد.

در دقیقه چهلم، صادق محرمی مدافع جناح راست ایران به دلیل خطای واضح روی بازیکن حریف، نخستین اخطاری بازی لقب گرفت. این بازیکن دو دقیقه پس از آن به دلیل مصدومیت شدید از ناحیه زانو، تعویض شد و جای خود را به رامین رضائیان داد.

در نهایت نیمه نخست این دیدار با برتری یک بر صفر شاگردان امیر قلعه‌نویی همراه شد.

نیمه دوم هم با حملات ایران آغاز شد و در دقیقه ۵۰ ضربه آزمون با اختلاف اندکی از دروازه حریف راهی اوت شد.

در دقیقه ۵۷ نخستین فرصت امارات به دست آمد که ضربه عبدالله رمضان به شکل خطرناکی به بیرون رفت.

در دقیقه ۶۳، کنعانی‌زادگان در هنگام دفع توپ با بازیکن امارات برخورد کرد و داور ازبکستانی پس از استفاده از VAR نقطه پنالتی را نشان داد. یحیی الغصانی پشت توپ ایستاد که ضربه پنالتی او را علیرضا بیرانوند به زیبایی مهار کرد.

دو دقیقه پس از آن، همکاری دوباره زوج خط حمله آتشین ایران موجب شد تا طارمی به زیبایی هرچه‌ تمام‌تر دومین گل خود و ایران را ثبت کند.

در دقیقه ۶۷، آتش‌بازی ایران ادامه یافت و سردار آزمون هم گلزنی کرد اما بازهم به دلیل آفساید، این گل مردود اعلام شد.

در دقیقه ۸۱، حملات ادامه‌دار ایران موجب شد تا محمد محبی در یک رفت و برگشت، گل سوم تیم کشورمان را به ارمغان آورد که بازهم داور با بازبینی فیلم گل ایران را برای سومین مرتبه رد کرد.

در دومین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده، تعلل مدافعان ایران موجب شده تا یحیی الغصانی با حرکتی تماشایی و ضربه‌ای مهار نشدنی، یکی از گل‌های امارات را جبران کند.

در نهایت این دیدار با برتری دو بر یک ایران به پایان رسید تا تیم کشورمان با ۹ امتیاز و قدرتمندانه راهی مرحله حذفی شود. ایران در دو دیدار قبلی، برابر فلسطین و هنگ‌کنگ به برتری رسیده بود.

امارات نیز با این حساب، چهار امتیازی شد و با تفاضل گل بهتر نسبت به فلسطین به‌عنوان تیم دوم، صعود کرد.

ترکیب تیم ملی ایران: علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی(رامین رضائیان)، سامان قدوس(امید ابراهیمی)، سعید عزت‌اللهی، مهدی قایدی(محمد محبی)، مهدی طارمی، علی قلی‌زاده(علیرضا جهانبخش) و سردار آزمون(رضا اسدی)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

ترکیب تیم ملی امارات: خالد عیسی، زاید سلطان، مجید رشید، تهنون ال‌زابی(کایو)، علی صالح، عبدالله رمضان، خالد ابراهیم(عبدالله ادریس)، یحیی الغصانی، عبدالله سهیل و بادر ناصر

سرمربی: پائولو بنتو

 

نخستین برد فلسطین‌ در تاریخ جام‌ملت‌ها؛ شیرهای کنعان در صف انتظار برای صعود

تیم ملی فوتبال فلسطین در بازی آخر این تیم در مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا موفق شد هنگ‌کنگ را شکست دهد.

به گزارش ایرنا، تیم‌های فلسطین و هنگ‌کنگ در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه عبدالله بن‌خلیفه با قضاوت اوانز شان رابرت داور استرالیایی به مصاف یکدیگر رفتند.

فلسطین پیش از این بازی برابر تیم ملی ایران با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد و در بازی دوم برابر امارات به تساوی یک بر یک رسید تا حاصل این ۲ بازی یک امتیاز باشد. در سوی مقابل هنگ‌کنگ هر ۲ بازی خود برابر امارات و ایران را واگذار کرد تا بدون امتیاز راهی تقابل با فلسطین شود. فلسطینی‌ها با توجه به تساوی برابر امارات این فرصت را داشتند تا با برتری برابر هنگ‌کنگ به عنوان یکی از ۲ تیم برتر گروه سوم راهی دور بعدی رقابت‌ها شود. این در شرایطی است که هنگ‌کنگ تنها با یک پیروزی می‌توانست امیدوار باشد تا به عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر گروه‌های شش‌گانه راهی مرحله بعد شود.

عدی دباغ خیلی زود در دقیقه ۱۲ بازی روی پاس مصعب البطاط موفق شد گل نخست را به نام فلسطین به ثبت برساند. نیمه نخست این بازی در نهایت با همین یک گل پایان یافت و تیم‌ها راهی رختکن شدند.

با شروع نیمه دوم، در دقیقه ۴۸ بازی زید قنبر باز هم روی پاس البطاط موفق شد اختلاف را به عدد ۲ برساند تا فلسطینی‌ها در شروع نیمه دوم خیال خود را برای صعود به دور بعدی تا حدودی راحت کنند. دقیقه ۶۰ بازی دباغ موفق شد خودش را ۲ گُله و نتیجه بازی را ۳ بر صفر کند.

در واپسین دقایق این بازی هنگ‌کنگ صاحب یک ضربه پنالتی شد که کامارگو آن را از دست داد. این بازی در پایان با نتیجه ۳ بر صفر به سود فلسطین تمام شد تا این تیم با ۴ امتیاز در رده سوم جدول قرار بگیرد و منتظر باشد تا با پایان دوره گروهی به عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم راهی دور بعد شود.

ترکیب اولیه تیم ملی فلسطین: رامی حامد، محمد خلیل، محمد صالح، ترمانینی، مصعب البطاط، ابو واردا، ماهاجنا، اودای خروب، تامر صیام، عدی دباغ و زید قنبر

سرمربی: مکرم دابوب

ترکیب اولیه تیم ملی هنگ‌کنگ: تسه کا یون، یو تزه نام، نونز، گربیگ، وو چونگ مین، چان شینی چی، تان چون لوک، کامارگو، فلیپ چان، اودبولوزور و مت اور

سرمربی: آندرسن

 

تساوی استرالیا مقابل ازبکستان / سوریه حریف ایران شد

تیم‌های ملی فوتبال استرالیا و ازبکستان در گروه B رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به تساوی رضایت دادند؛ با نتایج دیدارهای امروز این گروه، سوریه احتمالا در یک هشتم حریف ایران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دور سوم مسابقات مرحله گروهی در گروه B جام ملت‌های آسیا روز گذشته با برگزاری ۲ دیدار همزمان پیگیری شد.

در یکی از بازی‌ها مهم و حساس، تیم‌های ملی استرالیا و ازبکستان در ورزشگاه الجنوب به مصاف یکدیگر رفتند و در نهایت بازی به تساوی یک بر یک رضایت دادند.

مارتین بویل در وقت‌های اضافه نیمه اول(۴۵+۱) از روی نقطه پنالتی گل استرالیا را به ثمر رساند و در دقیقه ۷۸ عزیزبک تورگونبائف گل تساوی‌بخش ازبکستان را زد.

با این نتیجه استرالیا با هفت امتیاز صعود خود را قطعی کرد و ازبکستان هم با ۵ امتیاز به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد.

ترکیب اولیه تیم ملی استرالیا: متئو رایان، ناتانیل اتکینسون، هری سوتار، کای راولس، عزیز بهیچ، جکسون ایروین، کینائو باکاس، رایلی مک گری، جردن باس، ینگی، مارتین بویل

سرمربی: گراهام آرنولد

ترکیب اولیه تیم ملی ازبکستان: اوتکر یوسوپف،سایفیف، رستمجون آشورماتوف،اشمورادوف، عبدالایف، عبالرحیماتوف، اوستون اورونوف، اتابک شکوروف، اودیلون خامروبکوف، خوژیمات ارکینوف، فیض الایف

سرمربی: سرکو کاتانچ

سوریه – هند

در دیگر دیدار همزمان تیم‌های ملی سوریه و هند در ورزشگاه البیت مقابل هم قرار گرفتند و سوریه توانست با نتیجه یک بر صفر حریف خود را مغلوب کند. در دقیقه ۷۶ این بازی عمر خریبین بازیکن تعویضی سوریه توانست گل تیمش را به ثمر برساند.

با این نتیجه سوریه نیز به عنوان تیم سوم از گروه B صعود کرد و هند هم بدون امتیاز از دور رقابت‌ها کنار رفت. در صورت صدرنشینی تیم ملی ایران در گروه C، سوریه حریف شاگردان امیر قلعه‌نویی در مرحله یک‌هشتم خواهد شد.

ترکیب اولیه تیم ملی سوریه: احمد مدنیه،عبدالرحمن ویس، اوسو،‌کروما، ال آیان، رمضان، ازکوئیل هام، الیاس، ال اسد، صباغ، حصار

سرمربی: هکتور کوپر

ترکیب اولیه تیم ملی هند: گورپریت سینگ، سوبهاسیش بوزه، ساندیش جینگان، راهول بکه، میشرا، لالیانزوالا چهانگته، دیپاک تانگری،لالنگماویا،مانویر سینگ، سونیل چتری، سینگ

سرمربی: ایگور اشتیماتس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا