ورزشی

المپیک ۲۰۲۴ پاریس: موتور زارع دیر روشن شد؛ نقره سنگین وزن کشتی آزاد المپیک به ایران رسید

نماینده وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد کشورمان با شکست برابر حریف عنوان‌دار گرجستانی خود به مدال نقره المپیک پاریس رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، مسابقات رده‌بندی و فینال اوزان ۷۴ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد شامگاه دیشب از ساعت ۲۱ به وقت تهران در ورزشگاه شامپ د مارس آرنا شهر پاریس آغاز شد.

امیرحسین زارع تنها نماینده کشورمان بود که امروز در دیدار فینال حضور داشت. او توانست روز جمعه با اقتدار به دیدار نهایی المپیک راه پیدا کند.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که ۱۶ نفر حضور داشتند، امیرحسین زارع در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر مقابل آیال لازاریف از قرقیزستان به برتری دست یافت. وی در دور بعد هم با نتیجه ۱۰ بر صفر دسی از کانادا را شکست داد و گام به نیمه‌نهایی گذاشت.

زارع در مرحله نیمه نهایی به مصاف طاها آکگول، قهرمان جهان و المپیک از ترکیه رفت. این دیدار با نتیجه ۲ بر یک به نفع زارع به پایان رسید تا نماینده کشورمان به دیدار فینال این رقابت‌ها راه یابد.

زارع در دیدار نهایی با گنو پتراشویلی‌ از گرجستان دیدار کرد و متاسفانه یا نتیجه ۱۰ بر ۹ مغلوب حریف شد و مدال نقره را به گردن آویخت.

پتریاشویلی در همان ابتدا مبارزه را خشن شروع کرد و با زدن به سر و گردن زارع سعی در عصبی کردن او داشت‌. در ادامه نماینده کشورمان با بیرون بردن حریف یک امتیاز گرفت، اما در ادامه زمانی که نماینده کشورمان سعی در بیرون بردن دوباره حریف داشت با فن کمر حریف و با اندازه‌های پیاپی ۱۲ امتیاز گرفت که با چلنح مربیان کشورمان ۲ امتیاز پایانی به دلیل آنکه بیرون تشک بود را از حریف گرجی گرفتند تا نتیجه در تایم نخست ۱۰ بر یک به اتمام برسد.

در تایم دوم پتریاشویلی با گارد بسته‌تری کشتی را آغاز کرد، اما زارع با بیرون بردن او و البته فرار پتریاشویلی جمع امتیازاتش را به ۳ رساند.

زارع در ادامه از خستگی حریفش استفاده کرد و به پشت حریفش رفت و اختلاف را به ۵ امتیاز کاهش داد. پتریاشویلی از هر فرصتی برای استراحت استفاده می‌کرد اما این زارع بود که در فاصله ۳۰ ثانیه به پایان کشتی با خاک کردن حریف و بارانداز اختلاف را به یک امتیاز کاهش داد و متاسفانه نتوانست امتیازات عقب‌افتاده را جبران کند و در عین ناباوری و در حالی که داور نیز قضاوت ضعیفی داشت، کشتی را با نتیجه ۱۰ بر ۹ واگذار کرد و به مدال نقره دست یافت.

زارع و گنو تاکنون پیش از این پنج‌ بار مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در چهار دیدار آن (سه قهرمانی جهان و و لیگ برتر کشتی) زارع توانسته پیروز میدان باشد اما تنها شکست زارع در رقابت المپیک توکیو رقم خورد که قهرمان جهان توانست در مرحله نیمه نهایی او را شکست دهد تا در نهایت زارع در دیدار رده بندی به برنز رسید.

امیرحسین زارع در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به نشان برنز رسید. او در رقابت‌های جهانی ۲ نشان طلا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ و یک برنز را در ۲۰۲۲ بلگراد را در کارنامه دارد.

در دیدارهای رده‌بندی این وزن نیز طاها آکگل ترکیه‌تی با نتیجه ۷ بر صفر از سد آیال لازارف از قرقیزستان گذشت و پس از کسب مدال برنز المپیک از دنیای کشتی خداحافظی کرد.

در دیگر دیدار رده‌بندی این وزن نیز مشویلدیشویلی از جمهوری آذربایجان ۹ بر ۳ از سد رابرت باران از لهستان گذشت و صاحب مدال برنز سنگین وزن کشتی آزاد المپیک شد.

در وزن ۷۴ کیلوگرم که ۱۷ نفر حضور داشتند، یونس امامی در دور اول با نتیجه ۹ بر ۴ از سد فرانک چامیزو، دارنده مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان از ایتالیا گذشت. وی در دور بعد هم با نتیجه ۱۰ بر صفر باکار اندیوم از گینه بیسائو را شکست داد، اما در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۱۱ بر یک و با ضربه فنی مغلوب کایل دیک، قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از آمریکا شد. حریف امامی در دیدار نیمه نهایی مقابل حریفی از کشور ژاپن تن به شکست داد که با این نتیجه نماینده کشورمان حذف شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا