اقتصادیایرانبین‌المللسیاسی

وزیر صمت: همکاری مشترک ملت‌ها، زمینه‌ساز نظم نوین جهانی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، پیوستن به گروه بریکس و امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا گفت: همکاری مشترک ملت‌های منطقه، زمینه‌ساز شتاب‌بخشی به شکل‌گیری نظم نوین جهانی است.

عباس علی‌آبادی این سخنان را گذشته (دوشنبه، چهارم دی ماه ۱۴۰۲) در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا و پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در کاخ ماریینسک از اماکن تاریخی سن‌پترزبورگ روسیه عنوان کرد.

وزیر صمت که همراه با رئیس هیأت مدیره کمیسیون (اتحادیه) اقتصادی اوراسیا و معاون نخست‌وزیر روسیه در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، ابراز اطمینان کرد که امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به نفع ملت‌های منطقه است و توسعه تجارت را در پی خواهد داشت.

علی‌آبادی با اشاره به رشد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا طی چهار سال گذشته در قالب موافقتنامه موقت تعرفه ترجیحی، خاطرنشان کرد: امضای موافقتنامه تجارت آزاد، زمینه توسعه بیش از پیش مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو را فراهم خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات تجاری و اقتصادی، زمینه‌ساز تقویت ارتباطات و پیوندهای تمدنی بین ملت‌های منطقه است و برای پایدار شدن این ارتباطات، نیاز است که گردشگری بین کشورهای منطقه توسعه یابد.

وزیر صمت اظهار داشت: افزایش شناخت مردم ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا از یکدیگر موجب عمیق تر شدن مناسبات تجاری خواهد شد.

علی‌آبادی گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس محدودیت‌های فراروی همکاری چندجانبه میان این کشورها را از میان برمی‌دارد.

وی با اشاره به انتقاد برخی کشورهای جهان از تلاش‌ها برای حفظ برتری نظام تک‌قطبی، گفت: همکاری میان کشورها و ملت‌های منطقه می‌تواند به شکل‌گیری نظم جدید در مناسبات جهانی کمک کند.

وزیر صمت را در این آیین، معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت،معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت و سفیر ایران در روسیه همراهی می‌کردند.

رهاورد تجارت آزاد با ایران از زبان مقام اتحادیه اوراسیا

رئیس هیئت مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت موافقنامه تجارت آزاد حجم تبادلات میان ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا را ارتقا می‌دهد و به سطح تازه‌ای می‌رساند.

به گزارش ایرنا، میخائیل میاسنیکوویچ رئیس هیئت مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز گذشته در نشست خبری مشترک با وزیر صمت ایران پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد در سن پترزبورگ گفت: «توافقی که امروز منعقد شد، بلندپروازانه است. به استناد این موافقتنامه عوارض گمرکی واردات تقریباً ۹۰ درصد از محصولاتی که بیش از ۹۵ درصد از تجارت متقابل ما را تشکیل می‌دهد، حذف خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت ویژه گسترش روابط میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران برای تمام کشورهای عضو خاطرنشان کرد: «تصور ما این است که تصویب این موافقتنامه در پارلمان‌های کشورهای عضو به طول نخواهد انجامید و در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد اجرایی شدن توافق خواهیم بود».

به گفته میاسنیکوویچ، در حال حاضر باید کار عملیاتی برای شکل‌گیری سازوکارهای تجاری و سرمایه‌گذاری مفاد ذکر شده در موافقتنامه انجام شود.

الکسی اورچوک معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در رابطه با امضای موافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: «طبق محاسبات ما، سطح فعلی توسعه روابط این اجازه را می‌دهد تا قبل از هر چیز در پرداخت عوارض گمرکی و تعرفه‌ها صرفه جویی شود».

به گفته وی، در اینجا تجارت ایران و روسیه به شکل قابل توجهی می‌توانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند کسب و طبیعتا فرصت‌های بهتری برای ورود به بازار یکدیگر ایجاد خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.

علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران این موافقتنامه را که حاصل بیش از دو سال مذاکره و کار کارشناسی است، امضا کرد.

از طرف اتحادیه اوراسیا نیز معاونان نخست وزیران کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی، این موافقتنامه را امضا کردند.

پیش از این، آخرین مذاکرات مرتبط با متن نهایی این موافقتنامه روز یکشنبه سوم دی‌ماه با حضور مسئولانی از ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صورت گرفته بود.

این موافقتنامه پس از امضا نیازمند تصویب در مجالس ۶ کشور (مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا) است تا به قانون تبدیل و عملیاتی شود.

بنا بر این موافقتنامه، طرفین تعرفه های مربوط به ۸۷ درصد اقلام کالایی را در فهرست مبادلات دوجانبه را حذف می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا