ورزشی

با پیروزی برابر قطر، سامورایی‌ها به پایین کشیده می‌شوند؛ ایران یک قدم تا بازگشت به صدر رنکینگ آسیا

تیم ملی ایران با پیروزی برابر قطر می‌تواند پس از سیزده ماه، یک بار دیگر به رتبه نخست تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا بازگردد.

به گزارش “ورزش سه”، تقابل میان ایران و ژاپن، مسابقه‌ای بین تیم‌های اول و دوم قاره آسیا بود. دو تیمی که نزدیک به پنج سال است همواره در این دو رتبه حضور داشته‌اند و روز گذشته نیز دو قدرت اول آسیا در مسابقه‌ای جذاب به مصاف هم رفتند که می‌تواند در ادامه، رده اول قاره را پس از سیزده ماه تغییر دهد.

آخرین‌بار که تیمی غیر از ایران و ژاپن در رتبه‌های اول و دوم رنکینگ آسیا حضور داشت، به ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ بازمی‌گردد. در واقع در آخرین رنکینگ رسمی فیفا در سال ۲۰۱۸ بود که استرالیا رتبه دوم را در اختیار داشت و ایران نیز در جایگاه نخست قاره بود.

اما در نخستین رنکینگ سال ۲۰۱۹ در هفتم فوریه، ژاپن با صعودی شگفت‌انگیز و باورنکردنی، ۲۳ پله در رتبه بندی جهانی صعود کرد و از جایگاه پنجاهم دنیا به رده بیست و هفتم جهان و دوم آسیا رسید تا جای استرالیا را بگیرد.

از آن زمان تاکنون، ۱۸۲۳ روز معادل با چهار سال و یازده ماه و ۲۵ روز می‌گذرد که رتبه اول و دوم آسیا همواره میان ایران و ژاپن رد و بدل شده است و حتی قهرمانی کره جنوبی یا قطر در جام ملت‌های آسیا نیز نمی‌تواند این جایگاه را به خطر بیندازد و در رنکینگ رسمی بعدی فیفا نیز رتبه‌های اول و دوم در اختیار ژاپن و ایران خواهد بود.

اما این‌بار تیم ملی ایران فرصت بسیار خوبی دارد تا بتواند با پیروزی برابر قطر، به صدر رنکینگ فیفا صعود کند. در حال حاضر سامورایی‌ها ۱۶۱۵.۱۹ امتیاز مثبت دارند و ایران نیز پس از پیروزی روز گذشته، امتیازات خود را به عدد ۱۶۱۰.۳۲ رساند.

در صورتی‌که ایران بتواند در جریان بازی برابر قطر به پیروزی برسد، ۱۴.۲۹ امتیاز مثبت به دست آورده و در نتیجه شمار امتیازات ملی پوشان به عدد ۱۶۲۴.۶۱ می‌رسد و می‌تواند بالاتر از ژاپن، در رتبه نخست قاره قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که رسیدن ایران به رتبه نخست آسیا تنها با پیروزی در جریان مسابقه به دست خواهد آمد و در صورتی که ملی پوشان در ضربات پنالتی از سد حریف خود عبور کنند، هیچ امتیازی در رنکینگ جهانی به شمار امتیازات قبلی اضافه نخواهد شد.

آخرین باری که ایران در صدر آسیا قرار داشت، به رنکینگ ۶ اکتبر ۲۰۲۲ بازمیگردد و پس از آن، رتبه اول قاره در اختیار ژاپن بود و حالا ملی پوشان می‌توانند با غلبه بر قطر، عنوان بهترین تیم قاره را از آن خود کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا