اقتصادیایرانبین‌الملل

نشست موفقیت آمیز وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور اوجی / تصویب اسناد اجلاس سران

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) نشست فوق العاده وزیران انرژی این مجمع با حضور جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران را موفقیت آمیز توصیف و اعلام کردند که در این نشست، اسناد اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصویب شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه «الخبر» الجزایر به نقل از محمد حامل دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز نوشت: وزرای این مجمع در نشست فوق‌العاده خود که دیروز (جمعه) در شهر الجزیره برگزار شد، با درخواست سنگال برای پیوستن به این مجمع موافقت کردند.

وی در یک کنفرانس خبری در مرکز همایش های بین المللی «عبداللطیف رحال» الجزایر افزود: درخواست سنگال برای پیوستن به مجمع کشورهای صادرکننده گاز در نشست فوق العاده وزرای انرژی کشورهای عضو، به اتفاق آرا پذیرفته شد و ما از اعلام این خبر خرسندیم.

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزود که وزرای شرکت کننده همچنین به اتفاق آرا در مورد تمام بندهای پیش نویس اسناد ارائه شده به اجلاس سران، موافقت کردند.

حامل اظهار داشت که نشست فوق العاده وزیران انرژی عضو مجمع، موفقیت آمیز و سازنده و مثبت بود.

به گزارش ایرنا، نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با هدف آماده‌سازی اسناد اساسی در الجزیره پایتخت الجزایر با حضور جواد اوجی وزیر نفت برگزار شد.

سید ابراهیم رئیسی رپیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در هفتمین اجلاس مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز هم اکنون در الجزایر به سرمی برد و تا ساعاتی دیگر در این اجلاس سخنرانی و در حاشیه آن با برخی از سران و مقامات عالیرتبه حاضر دیدار و گفتگو خواهد کرد.

اجلاس سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، شهر دوحه قطر در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران در سال ۲۰۱۵ میلادی، شهر سانتاکروز بولیوی در سال ۲۰۱۷ میلادی، شهر مالابو در گینه استوایی در سال ۲۰۱۹ میلادی، شهر دوحه قطر در سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب میزبان ۶ دوره گذشته اجلاس بوده‌اند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد.از زمان تاسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع (محمدحسین عادلی) را عهده‌دار بوده است.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

ایران میزبان هشتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۷ میلادی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا