ایرانبین‌المللسیاسی

پاسخ پوتین به پرسش‌های مدیرعامل ایرنا؛ از مناسبات با ایران تا واکنش به قطعنامه شورای حکام

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به علی نادری مدیرعامل ایرنا در جریان گفت و شنود با مدیران برخی رسانه‌های جهان در سن پترزبورگ گفت: شهید رئیسی نقش مهمی در گسترش روابط تهران-مسکو داشت و دستاوردهایی که در زمان ریاست‌جمهوری وی به دست آمده است، همچنان حفظ و دنبال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، این سخنان را شامگاه چهارشنبه بنا به سنت سالانه در نشستی با رؤسای خبرگزاری‌های داخلی و خارجی در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ بیان کرد.

علی نادری مدیرعامل ایرنا در این نشست خطاب به رئیس‌جمهوری روسیه گفت:‌ ملت ما این روزها داغدار از دست دادن رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان ایشان هستند. شما در پیام تسلیت خود به سیاست دولت شهید رئیسی مبنی بر ارتقای روابط اشاره کردید، این سیاستی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست، همینطور شما اشاره کردید به نقشی که شهید رئیسی در ارتقای روابط دوجانبه و منطقه‌ای به سطح راهبردی داشتند.

نادری سپس خطاب به پوتین گفت: دولت شما برای ارتقای سطح روابط با ایران به سطح راهبردی چه برنامه و اقداماتی انجام داده است و چشم انداز روابط تهران-مسکو را چگونه می‌بینید؟

از سطح توسعه برخی صنایع ایران شگفت‌زده شدم
رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت: روابط بین روسیه و ایران به خوبی در حال توسعه است، به ویژه آنکه با توجه به اینکه هر دو کشور تحت تحریم های مختلف و شرایط تحریمی قرار دارند.

وی در ادامه گفت: من اخیراً از سطح توسعه برخی از صنایع تولیدی در ایران شگفت زده شدم. این برای من تعجب آور بود که چگونه دوستان ایرانی ما توانسته اند در شرایط تحریم های چند ساله، چنین سطح بالایی از رشد را در برخی از زمینه ها حفظ کنند. البته نه در همه زمینه ها، اما در برخی از آنها واقعاً شگفت انگیز است.

روابط دوجانبه با تهران را توسعه می‌دهیم

پوتین با اشاره به برنامه جامع همکاری مشترک روسیه و ایران، روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه را در حال توسعه خواند و گفت: به طور کلی، ما دوست داریم که تلاش های بیشتری در زمینه توسعه فناوری های پیشرفته انجام شود. با توجه به این محدودیت ها، انجام این کار آسان نیست، اما امکان پذیر است و ما مطمئناً این کار را انجام خواهیم داد.

درباره رئیس‌جمهور شهید

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت:‌ در مورد رئیس جمهور رئیسی که در حادثه‌ای غم انگیز جان خود را از دست داد، باید بگویم که ما با او روابط بسیار قابل اعتماد، خوب و تجاری داشتیم. او فردی بسیار جالب و یک سیاستمدار جدی و شریک قابل اعتماد بود. او با کمی شوخ طبعی با مسائل برخورد می کرد. برقراری تماس با او همیشه جالب بود. هم جالب و هم مفید، زیرا، تکرار می کنم، اگر در مورد چیزی با او توافق می کردیم، می توانستیم مطمئن باشیم که موضوع مورد بحث فراموش نخواهد شد،‌ البته این بدان معنا نیست که همه چیز قطعاً حل خواهد شد. زیرا  تنها مسئولان در تصمیم گیری در مورد یک موضوع خاص نقش ندارند

ایران در ظهور جهان چندقطبی، نقش بسیار مهمی دارد

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:‌ در دوران ریاست جمهوری رئیسی، ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای و بریکس درآمد. این نشان می دهد که ما در یک مسیر مشخص با هم حرکت می کردیم، به ویژه از نظر حرکت در مسیر جهان چندقطبی؛  ایران در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا کرده و همچنان ایفا می کند.

مناسبات ایران و روسیه در راستای منافع متقابل است

رئیس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد:‌ ما بسیار امیدواریم که همه اقداماتی که توسط رئیس جمهور رئیسی در روابط روسیه و ایران پایه گذاری کرده است، ادامه یابد. من در این زمینه تردید ندارم، زیرا همه کارهایی که انجام می دهیم در راستای منافع متقابل است.

نگاه رهبری ایران به توسعه روابط با روسیه است

پوتین همچنین گفت: ما از ثبات دولت ایران مطلع هستیم که چگونه با تغییرات در سطوح بالای حاکمیت در ایران مقابله می‌شود. ما می دانیم که نه تنها رئیس جمهوری، بلکه رهبر معظم انقلاب ایران نیز به توسعه روابط ایران و روسیه فکر می کنند و برای آن تلاش زیادی می کنند.

امیدوار به دیدار با رئیس جمهوری جدید ایران هستم

پوتین در ادامه اظهار داشت:‌ ما منتظر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران هستیم و امیدواریم با رئیس جمهور جدید ایران دیدار کنیم.

تداوم همکاری ایران و روسیه در سازمان‌های بین‌المللی

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت:‌ مطمئن هستم که ما در نشست های بین المللی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس، زبان مشترکی پیدا خواهیم کرد و برای تحقق همه برنامه هایی که توسط رئیس جمهور فقید رئیسی برنامه ریزی شده بود، تلاش خواهیم کرد.

پرسش دوم: آینده جهان را چگونه می‌بینید؟

مدیرعامل ایرنا در پرسش دوم خود خطاب به رئیس‌جمهوری روسیه گفت: شما در صحبت‌های خود از تحریم صحبت کردید و همینطور اشاره کردید به عضویت ایران در اجلاس شانگهای و بریکس و همکاری که با ایران برای حرکت به سمت جهان چند قطبی وجود داشت.

نادری در ادامه از پوتین پرسید:  شما آینده جهان را چگونه می‌بینید؟ با توجه به اراده کشورهای مستقل دنیا آیا همچنان یکجانبه گرایی بر دنیا حاکم خواهد بود یا نه؟

آمریکایی‌ها باید در نگاه خود تجدید نظر کنند

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسش دوم مدیرعامل ایرنا گفت: ما همواره درباره این مسأله صحبت کرده‌ایم که آمریکایی‌ها باید در نگاه خودشان بازنگری کنند؛‌ قرار نیست که در جهان امروز، کشوری برده و زیر پرچم غربی‌ها باشد.

ایران کشور قدرتمندی است

پوتین ادامه داد: ایران و روسیه و دیگر کشورهای دیگر نوظهور هستند و این همان موضوعی است که سیاستمداران در اروپا از آن ناراحت هستند.

وی گفت:‌ کشورهای کوچک اروپایی نمی‌خواهند این موضوع را درک کنند که در آن سوی دنیا، اتفاقات خوب زیادی در حال رخ دادن هستند، هند و چین با اتکا به جمعیت و دیگر شاخص‌های توسعه، کشورهای تأثیرگذاری هستند؛ سایر کشورهای آسیایی نیز همانندن بنگلادش، پاکستان، اندونزی و … نیز به صورت بالقوه قدرت زیادی در حوزه اقتصادی دارند و جمعیت آنها نیز در حال رشد روزافزون است.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود:‌ این کشورها بخش بزرگی از دنیا و مقادیر زیادی از منابع غذایی و انرژی جهان را در اختیار دارند، از این رو، همکاری‌های اقتصادی با کشورهای قدرتمندی مانند ایران باید شکل گیرد.

دوران انحصار غرب گذشته است

پوتین با تأکید بر اینکه غرب باید سیاست خود را در قبال دیگر کشورهای غیرغربی تغییر دهد، گفت:‌ دوران انحصار غرب بر اقتصاد جهان گذشته است، بلکه باید به تنوع و نگاه به همه کشورها فکر کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اعداد و ارقام بالای هزینه‌های نظامی تحمیلی آمریکا به دیگر کشورها گفت:‌ به صورت مرتب،‌کشورها را از موضوعی می‌ترسانند، هزینه‌های نظامی آنها را افزایش می‌دهند و پول پاشی می‌کنند و منافع نفتی یکسری کشورها را به تاراج می‌برند.

وی ادامه داد: نظامی‌کردن منطقه و جهان اتفاق خوبی نیست و آمریکا باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند؛ آنها فکرمی‌کنند که تنها با فروش سلاح‌ می‌توانند دنیا را کنترل کنند.

پوتین افزود:  فساد غرب را فرا گرفته است، البته نمی‌خواهم کشوری را متهم به فساد کنم،‌چون اگر قرار باشد درباره ایالات متحده آمریکا صحبت کنیم باید خیلی مباحث را مطرح کنیم.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی،  ادامه حمایت از یکسری کشورهای امپریالیسم و کشورهایی که سیاست‌های آنها را پیگیری می کنند پیشنهاد خوبی نباشد و من تصورم این است که می بایست یک بازنگری کلی صورت گیرد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: آمریکایی‌ها باید در سیاست‌های خود بازنگری کنند به ویژه آنکه افکار عمومی جهان حساس و باهوش هستند.

وی ادامه داد: تصور من این است که ما نباید به خاطر سیاست‌های انحصارطلبی آمریکایی‌ها هزینه بدهیم و از این رو،‌ درباره جهانی صحبت می کنیم که عرصه همکاری مشترک بین کشورها است.

پوتین گفت: کاری که همه باید انجام دهیم، این است که مفاهمه بیشتری با هم داشته باشیم، با یکدیگر گفت و گو کنیم و استانداردهای جدیدی را در مناسبات پی‌ریزی کنیم و در این میان، کشورها جاه‌طلبی‌ها را کنار بگذارند و ببینند که چگونه می توانند با یکدیگر به توافق برسند.

وی تأکید کرد:‌ دنیا تغییر کرده است؛ جهان، جهان همکاری است و کارهای مفیدی را می توان انجام داد.

پرسش سوم: موضع روسیه در قبال قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس اتمی چیست؟

مدیرعامل ایرنا در سوال پایانی خود به تصویب قطعنامه علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت:  با وجود اینکه ایران به تعهدات خود در چارچوب معاهدات بین المللی پایبند است، این قطعنامه صادر شد.

نادری در ادامه از پوتین پرسید: با توجه به اینکه این قطعنامه به منزله تلاش برای استفاده از یک سازمان حرفه ای و حقوقی به عنوان ابزار فشار علیه یک کشور محسوب می شود،  موضع شما در قبال آن چیست؟

رئیس‌جمهوری روسیه: ایران تخطی نکرده است

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ اظهار داشت: از نظر ما ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا پایبند است و آنها را انجام می‌دهد و تخطی نکرده است.

وی با اشاره به اقدام آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ در خروج از برجام گفت: آمریکا به شکل یکجانبه از برجام خارج شد و از طرف دیگر، جالب است که اروپایی‌ها به ایران می‌گفتند که شما باید یکجانبه به تعهدات خود پایبند باشید. این مسخره است.

پوتین ادامه داد: موضع روسیه این است که به برجام پایبند باشید و تعهدات اضافی نیز از یکدیگر نخواهید. ما از مقام‌های ایران خواستیم که آرامش خود را حفظ کنند و به برجام پایبند بماند، اما همواره با خود فکر می‌کردم که چگونه می‌توان برجام را پیش برد؟

وی خاطرنشان کرد: باید مکانیزم‌های جدیدی پیدا کرد. اینکه یک دولت توافقی را امضا کند و دولت بعدی آنرا مچاله کند که توافق نیست!

رئیس جمهوری روسیه گفت:  این موضوع را در اوکراین نیز شاهد هستیم. سیاست‌های دوگانه‌ای که توسط آمریکا و غرب دنبال می‌شود.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران به تمام تعهدات خود در چهارچوب برجام پایبند بوده است و از آنها تخطی نکرده است؛ ایران حق مشروع استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد و غرب باید این موضوع را بپذیرد.

وی ادامه داد: غرب اگر به این روند ادامه دهد شاید ایران نیز دیگر به یکسری از تعهدات خود عمل نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا