بین‌المللسیاسی

شهادت بیش از ۱۵ هزار کودک در جنگ غزه / هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره بحران بهداشتی در کرانه باختری

دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۵ هزار کودک در تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به این باریکه شهید شده‌اند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری سما فلسطین، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه آمار هولناکی را از وضعیت فاجعه‌بار کودکان فلسطینی در دویست‌ و پنجاه‌ و دومین روز جنگ منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، از هفتم اکتبر گذشته (پانزدهم مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۱۵ هزار و ۶۹۴ کودک بر اثر حملات رژیم اشغالگر شهید، حدود ۳۴ هزار کودک زخمی و ۳هزار و ۶۰۰ کودک زیر آوار مفقود شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: حدود یک هزار و ۵۰۰ کودک دست و پا یا چشم‌های خود را از دست داده یا دچار ناتوانی دائمی شده‌ و حداقل ۲۰۰ کودک توسط اشغالگران ربوده شده‌اند. ۱۷هزار کودک یتیم شده‌اند که سه درصد آنها هر دو والدین خود را از دست داده‌اند همچنین بیش از ۷۰۰ هزار کودک هم به اجبار از محل زندگی خود آواره شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: حدود ۶۵۰ هزار کودک فلسطینی خانه خود را پس از ویران شدن توسط رژیم اشغالگر از دست داده‌اند. ۶۲۵ هزار کودک هم بر اثر تجاوز رژیم اشغالگر مجبور به ترک تحصیل شده‌اند. ۹۸ درصد کودکان غزه آب آشامیدنی سالم پیدا نمی‌کنند و به کمتر از سه لیتر آب در روز دسترسی دارند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه در ادامه این گزارش افزوده است: سه هزار و ۵۰۰ کودک فلسطینیِ مبتلا به بیماری‌های مزمن به دلیل سوء تغذیه و عدم مراقبت‌های پزشکی لازم در معرض خطر مرگ قرار دارند. ۶۰ هزار جنین در شکم مادرشان در معرض سقط جنین، مرگ یا نقایص مادرزادی ناشی از اثرات بمب و مواد منفجره قرار دارند. حدود ۴۰ هزار نوزاد هم واکسیناسیون لازم را به صورت منظم دریافت نکرده‌اند و ۸۲ هزار کودک هم علائم سوء تغذیه دارند که علائم ۳۵ درصد از آنها شدید است.

در پایان این گزارش آمده است: ۳۳ کودک فلسطینی هم از هفتم اکتبر گذشته تا کنون بر اثر قحطی و سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت غزه جمعه (۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که شمار شهدای تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه) تا این روز به ۳۷ هزار و ۲۶۶ نفر افزایش یافته است. این وزارتخانه همچنین آخرین آمار مجروحان این جنایات را ۸۵ هزار و ۱۰۲ نفر اعلام کرد.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره بحران بهداشتی در کرانه باختری

تدروس آدهانوم گبریسوس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اظهاراتی درباره وضعیت بحرانی بهداشت در کرانه باختری اشغالی هشدار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، گبریسوس با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های بهداشتی در کرانه باختری اشغالی، گفت: سازمان جهانی بهداشت نگران تاثیر منفی این حملات در تشدید بحران بهداشتی در کرانه باختری است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه اظهارات خود، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افزایش محدودیت‌ها در رفت و آمد فلسطینیان ساکن در کرانه باختری هم مانع دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشتی مورد نیازشان یا دسترسی آمبولانس‌های این مراکز به بیمارانی که در شرایط اورژانسی و اضطراری قرار دارند، شده و بر وخامت اوضاع بهداشتی این منطقه افزوده است.

تدروس همچنین در بیانیه‌ای در حساب کاربری سازمان جهانی بهداشت در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به اینکه افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی از زمان آغاز جنگ در غزه منجر به کشته شدن ۵۲۱ فلسطینی از جمله ۱۲۶ کودک شده است، تاکید کرد: علاوه بر این، بیش از ۵ هزار ۲۰۰ نفر که ۸۰۰ کودک در میان آنها دیده می‌شود، بر اثر افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری مجروح شده‌اند که این موضوع بر لزوم دسترسی آنها به مراکز بهداشتی می‌افزاید.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه با بیان اینکه نیروهای رژیم صهیونیستی با بستن گذرگاه‌های کرانه باختری، ایجاد موانع خودسرانه و بازداشت کارکنان بهداشتی، بعضاً حتی اقدام به محاصره کامل برخی از شهرهای این منطقه کرده‌اند، افزود: این اقدامات باعث محدودیت فزاینده در رفت و آمد در این منطقه شده و دسترسی به مراکز بهداشتی را با مشکل مواجه کرده است.

تدروس همچنین با تاکید بر خواسته سازمان جهانی بهداشت مبنی بر حفاظت فوری و فعال از غیرنظامیان و مراقبت‌های بهداشتی در کرانه باختری، یادآور شده است: لزوم حفظ و تداوم مراقبت‌های بهداشتی جزء لاینفک قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا