ایرانسیاسی

زارع پور: ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی هوشمند متصل شدند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اتصال ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم در پنجره واحد احزار هویت شده و روزی حداقل ۳ میلیون نفر مراجعه کننده دارد.

به گزارش ایرنا، عیسی زارع پور در جلسه صحن علنی امروز (یکشنبه، سوم تیر ماه) مجلس شورای اسلامی درباره میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعت کشور در اجرای ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم پیگیری شد، پنجره واحد بود و در برنامه هفتم توسعه نیز همه دستگاه‌های دولت مکلف شدند خدمات الکترونیکی ارائه دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پیگیری وزارت ارتباطات و سازمان امور استخدامی سبب شد تا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شود و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق این پنجره پیگیری شود.

وی افزود: حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند ارائه می‌شود تا مردم نیازی به ارسال مدارک یا حضور در دستگاه‌ها نداشته باشند. به عنوان مثال ثبت نام مدارس و دریافت کارنامه‌های دانش آموزان به صورت هوشمند انجام می‌شود.

زارع پور با بیان اینکه ۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی هوشمند متصل شدند، اظهار داشت: فقط وزارت امور خارجه به دلیل شرایط ایرانیان خارج از کشور که برخی مسائل وجود دارد هنوز متصل نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: همچنین تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم عزیز در پنجره واحد احراز هویت شدند و از این خدمات استفاده می‌کنند. به عبارتی ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از پنجره واحد خدمت استفاده می‌کنند و روزی حداقل ۳ میلیون نفر مراجعه کننده و استفاده کننده دارد.

عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد

زارع‌پور با اشاره به لینک شدن دستگاه‌های دولتی به هم تأکید کرد: برای اینکه خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه شود، باید دستگاه‌ها با هم ارتباط داشته باشند. بر همین اساس طبق قانونی که مجلس به تصویب رساند، عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات که به ۸ میلیارد تراکنش در سال گذشته رسید که نشان دهنده رشد صعودی است، گفت: به موجب قانون برنامه هفتم توسعه مقرر بود تا پایان برنامه هفتم سالی ۲۰ واحد درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود و بدون مراجعه حضوری و برخط و همچنین بدون مداخله انسانی باشد.

وی اضافه کرد: با ریل‌گذاری که صورت گرفت، در پایان سال جاری این عدد به حداقل ۳۰ واحد درصد دست رسید و زودتر از اتمام برنامه هفتم توسعه تمام خدمات دولت هوشمند خواهد شد.

پنجره ملی خدمات هوشمند موجب از بین رفتن زمینه‌های فساد می شود

زارع پور با بیان اینکه پنجره ملی خدمات هوشمند موجب حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن زمینه‌های فساد می شود، یادآور شد: این شبکه در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم و بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

وی  در ادامه با اشاره به حمایت از سکوهای داخلی بیان کرد: به جهت حمایت وزارت ارتباطات تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی بین ۵ تا ۱۰ برابر افزوده شده است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران پیام‌رسان ایتا ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، همچنین ترافیک و میزان مصرف مردم در پیام‌رسان‌های داخلی بیش از ۱۰ برابر شده است.

زارع‌پور با بیان اینکه امکان میزبانی  حداقل صد میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد، گفت: این در حالی است که پیشتر آرزوی مسئولین این بود که ما یک پیام‌رسان ۲۰ میلیونی داشته باشیم اما امروز بیش از ۴۰ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی در ماه استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: برخی از نمایندگان به پروژه فیبر نوری نقد داشتند، این پروژه در کشورهای اروپایی به وسعت کاری که ما انجام می‌دهیم ۱۰ سال زمان برد. اما در ایران ۲ سال است که کار در این حوزه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های ارتباطی کشور در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم، متاسفانه طبق نیازهای کشور توسعه نیافته بود، توضیح داد: به عنوان نمونه در حوزه ارتباطات ثابت، کشور در جایگاه ۱۵۹ جهان  است. چرا که در گذشته تمام توسعه کشور به توسعه ارتباطات موبایل خلاصه شده بود. در حالی که در دنیا مردم ۸۰ درصد نیاز ارتباطی خود را از طریق فیبر فراهم می‌کنند. ولی ۸۰ درصد نیاز از طریق موبایل تامین می شود که قابل اتکا نیست.

ظرفیت شبکه ارتباطی کشور را از ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه به ۶۴ رساندم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در دستور کار قرار گرفت و در طی کمتر از ۳ سال توسعه شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه ۳۰ سال گذشته توسعه یافت. به عنوان نمونه ظرفیت شبکه ارتباطی مادر کشور زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتم، ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه بوده و در این ۲ سال بنده ۳۲ ترابیت بر ثانیه به آن اضافه کردم و به ۶۴ بیت بر ثانیه رسید.

این وزیر کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: همچنین ظرفیت شبکه‌ IP کشور زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتم، ۲۸ بوده که به ۵۶ افزایش یافت. همچنین ظرفیت مراکز تبادل کشور ۵ برابر شده است.

وی درباره پروژه فیبر نوری کشور اظهار داشت: برای این پروژه باید تمام خیابان‌ها و کوچه‌های کشور حفاری شوند و یک پروژه مهم برای زیرساخت کشور است و این مسیر سخت را انتخاب کردیم و آینده را فدای امروز نکردیم تا ارتباطات کشور در این حوزه تضمین شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا