بین‌المللسیاسی

نهاد حقوق بشری: ۲۶ هزار مجروح و بیمار در غزه با خطر مرگ روبرو هستند

دیده بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه اعلام کرد: به دلیل محاصره اسرائیل علیه نوار غزه و بسته ماندن گذرگاه های این منطقه، بیش از ۲۶ هزار مجروح و بیمار فلسطینی در معرض خطر مرگ قرار دارند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عربی ۲۱»، دیده بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد: بیش از ۲۶ هزار مجروح و بیمار در نوار غزه برای نجات جان خود نیاز به کمک های فوری خارجی دارند، در غیر این صورت به دلیل محاصره اسرائیل علیه نوار غزه و تخریب امکانات بهداشتی و پزشکی، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

این بیانیه افزود: هزاران مجروح و بیمار در نوار غزه نیز برای تکمیل روند درمان یا دریافت خدمات بهداشتی و توانبخشی مورد نیاز که در نوار غزه وجود ندارد، نیازمند سفر به خارج از این منطقه هستند اما اسرائیل جلوی این کار را گرفته است.

این نهاد حقوق بشری از جامعه بین‌الملل خواست تا به رژیم اسرائیل برای تضمین باز کردن گذرگاه‌های نوار غزه و اجازه سفر به هزاران مجروح و بیمار به خارج از این منطقه به منظور نجات جان آنها فشار موثری وارد کند.

دیده بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه در بیانیه خود اعلام کرد که رژیم اسرائیل بخش بهداشت و درمان نوار غزه را روشمند و برنامه ریزی شده هدف قرار می دهد تا بیش از پیش از چرخه خدمات رسانی خارج شود.

این بیانیه با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای نسل کشی فلسطینیان تصریح کرد: پس از تخریب یا از کار انداختن بیشتر بیمارستان های نوار غزه، اسرائیل به محاصره مجروحان و بیماران در نوار غزه ادامه می‌دهد و از سفر آنها برای درمان جلوگیری می‌کند.

دیده بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه اضافه کرد: از زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه را در هفتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت) به اشغال خود درآورد و آن را بست، سفر فلسطینی ها از جمله مجروحان و بیماران نیازمند مداوا در خارج از نوار غزه متوقف شد و اسرائیل فقط به تعداد کمی از آنها اجازه خروج از نوار غزه را داد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: به رغم نابودی سیستم پزشکی و از کار افتادن ۳۴ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان نوار غزه در نتیجه بمباران هدفمند و فعالیت اندک بیمارستان ها و کمبود شدید تجهیزات پزشکی و دارو و خستگی مفرط کادر درمان که از ۹ ماه قبل بدون استراحت به کار خود ادامه داده اند، اسرائیل در ۲۷ ژوئن (۷ تیر) به ۲۱ بیمار اجازه داد تا با تعدادی از خانواده های خود با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی از طریق گذرگاه «کرم ابو سالم» به خارج از نوار غزه سفر کنند، در حالی که بیش از ۱۲ هزار مجروح و ۱۴ هزار بیمار که ۱۰ هزار نفر آنها بیماران سرطانی و مابقی دچار بیماری های صعب العلاج دیگر هستند برای نجات جان خود نیازمند خروج از این منطقه هستند و در صورت عدم سفر، با خطر مرگ قریب الوقوع مواجه خواهند شد.

این دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: جنایات اسرائیل علیه بیمارستان ها و افراد نیازمند در نوار غزه علاوه بر جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی تمام عیار است که در چارچوب حمله نظامی هدفمند و گسترده رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در نوار غزه انجام شده است.

این بیانیه اشاره کرد که ارتش رژیم اسرائیل جنایات خود را علیه بیمارستان‌های نوار غزه بدون کوچک‌ترین احترام به قوانین حقوقی بین‌الملل به‌ویژه قانون بشردوستانه بین‌المللی انجام داده است.

دیده بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه تاکید کرد: اسرائیل در حمله به مراکز بهداشتی و درمانی و کادر درمان، قوانین بین المللی در مورد مراکز حفاظت شده را که بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی جزئی از آن هستند، به شدت نقض کرده است.

وی افزود: اسرائیل با حمله و بمباران مراکز درمانی قوانین بین المللی حمایت از مجروحان و بیماران و ممنوعیت هدف قرار دادن آنها، حتی اگر آنها نظامی باشند را نقض کرده است.

حملات ادامه دار رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون منجر به شهادت ۳۸ هزار و ۱۵۳ فلسطینی و مجروح شدن ۸۷ هزار و ۸۲۸ فلسطینی دیگر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا