ارمنستانایرانسیاسی

سبحانی: حقوق ارامنه قره‌باغ باید رعایت شود

سفیر ایران در ارمنستان با تاکید بر اینکه تهران تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد اما موضوع بازگشت ارامنه قره‌باغ به خانه‌هایشان را به یک «زخم» تشبیه کرد که «باید التیام یابد».

به گزاش ایسنا، مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفت‌وگوی اختصاصی با سرویس ارمنستان رادیو اروپای آزاد با بیان اینکه «موضع ایران در رابطه با حقوق ساکنان منطقه قره‌باغ روشن است» خاطر نشان کرد: ما تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسیم و بر آن تاکید می‌کنیم، اما در عین حال معتقدیم که باید حقوق ساکنان ارمنی قره‌باغ رعایت شود.

وی در ادامه گفت: این موضوع مثل یک زخم است و آن زخم باید التیام یابد. اگر التیام نیابد، ممکن است دوباره سر باز کند. وقتی از صلح پایدار صحبت می‌کنیم، این زخم هم می‌بایست در نظر گرفته شود.

سبحانی اظهار داشت «بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی ساکن قره‌باغ در سپتامبر گذشته به ارمنستان فرار کردند، زیرا احساس امنیت نداشتند. آن‌ها داوطلبانه به اینجا نیامده‌اند و امیدواریم که شرایط برای بازگشت داوطلبانه به خانه‌هایشان فراهم شود».

سفیر ایران در ایروان در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت و امنیت آن‌ها مستلزم یک وضعیت خودمختاری برای قره باغ است؟ تصریح کرد: باید در این مورد گفت‌وگو و مذاکره صورت گیرد. ما و شما نباید به جای آن‌ها تصمیم بگیریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا