بین‌المللسیاسی

هشدار سازمان ملل نسبت به سطح «غیرقابل قبول» کشتار نیروهای امدادی

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی بشردوستی (۹ اوت)، سطح خشونت‌های مرگبار علیه نیروهای امدادی خود را غیر قابل‌قبول دانست و نسبت به افزایش شمار قربانیان هشدار داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد امروز دوشنبه ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) به مناسبت روز جهانی بشردوستی، سطح «غیرقابل قبول» خشونت علیه نیروهای امدادی خود را که به موضوعی عادی بدل شده، محکوم کرد. براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ میلادی، سابقه کشته شدن ۲۸۰ نفر از این نیروها ثبت شده است.

در بیانیه این سازمان همچنین نسبت به افزایش تعداد قربانیان نیروهای حقوق بشر سازمان ملل در اثر جنگ اسرائیل و غزه در سال جاری میلادی هشدار داده شده است.

جویس مسویا سرپرست دفتر هماهنگی امور بشردوستی سازمان ملل متحد (OCHA) در روز جهانی بشردوستانه گفت: «عادی‌سازی خشونت علیه نیروهای امدادی و عدم پاسخگویی، غیرقابل قبول، برخلاف وجدان و برای سایر نیروهای کمک رسان این سازمان در سایر نقاط جهان زیانبار است».

این دفتر در بیانیه خود اعلام کرد که کشته شدن ۲۸۰ امدادگر در ۳۳ کشور در سال ۲۰۲۳، مرگبارترین سال را برای جامعه بشردوست جهانی رقم زد.

سازمان ملل همچنین اضافه کرد که بیش از نیمی از کشته شدگان در سال ۲۰۲۳ یا به عبارتی ۱۶۳ مورد از آنها، امدادگرانی بودند که در سه ماه اول جنگ میان اسرائیل و حماس، در نتیجه حملات هوایی در غزه کشته شدند.

سودان جنوبی و سودان به عنوان دو کشور دیگر درگیر جنگ داخلی، به ترتیب با ۳۴ و ۲۵ نفر کشته، از دیگر مناطق مرگبار جهان برای نیروهای امدادی سازمان ملل بشمار می رود.

اسرائیل و سوریه نیز با هفت کشته در میان ۱۰ رتبه نخست شمار کشته شدگان قرار دارند. اتیوپی و اوکراین هر کدام با شش کشته؛ سومالی با پنج کشته؛ و میانمار و کنگو با چهار کشته در رتبه های بعدی هستند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستی سازمان ملل در بخشی دیگری از این بیانیه ضمن هشدار نسبت به شمار کشته شدگان سال ۲۰۲۳، ابراز نگرانی کرده است که سال ۲۰۲۴ ممکن است در مسیری مرگبارتر از سال قبل قرار داشته باشد.

بر اساس داده های موجود، تا تاریخ ۹ اوت سال جاری (۱۹ مرداد) ۱۷۶ نیروی امدادگر در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند.

مطابق گزارش این دفتر، از ماه اکتبر (مهر ماه) و زمان آغاز حملات حماس به اسرائیل، بیش از ۲۸۰ امدادگر در غزه کشته شده اند که اکثر آنها کارمندان آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی بودند.

سازمان ملل تاریخ ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) و سالگرد حمله سال ۲۰۰۳ به مقر خود در بغداد را به عنوان روز جهانی بشردوستی گرامی می دارد. در این روز در نتیجه یک حمله تروریستی، ۲۲ نفر از جمله سرجیو ویرا د ملو نماینده ویژه سازمان ملل در عراق کشته و نزدیک به ۱۵۰ امدادگر داخلی و خارجی مجروح شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا