بین‌المللسیاسی

روسیه : غرب نتایج انتخابات پارلمانی در گرجستان را به رسمیت نمی شناسد

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه گفت که غرب نتایج انتخابات پارلمانی در گرجستان را به رسمیت نمی شناسد، زیرا واشنگتن و بروکسل (اتحادیه اروپا) نمی توانند با این واقعیت کنار بیایند که دولت های بیشتری مسیر توسعه مستقل را انتخاب می کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی تاس، اسلوتسکی معتقد است که گرجستانی ها نه به طرفداری از روسیه، بلکه به منافع کشور و استقلال خود رأی دادند.

وی خاطرنشان کرد که ناظران بین المللی نتیجه انتخابات را قانونی می دانند.

به نظر او، انتخابات توسط کسانی که به طور فعال روسوفوبیا (روس هراسی) را ترویج می کنند، به رسمیت شناخته نمی شود.

بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا که از طرف آنگلوساکسون ها به رژیم زلنسکی دستور داد از روند صلح استانبول عقب نشینی کند و در نتیجه صدها هزار اوکراینی را به قتلگاه فرستاد، با تمام توان بادروغپردازی و ادعاهای جعلی از دخالت روسیه در انتخابات سخن می گوید.

اتحادیه اروپا تهدید می کند که “مساله گرجستان” را برای بحث جداگانه در یک نشست فوق العاده مطرح خواهد کرد. واشنگتن و بروکسل نمی‌توانند با این واقعیت کنار بیایند که دولت‌های بیشتری مسیر توسعه حاکمیت خود را انتخاب می‌کنند.

انتخابات پارلمانی گرجستان در ۲۶ اکتبر برگزار شد. بر اساس شمارش ۹۹.۶۴ درصد آرای از حوزه های انتخاباتی، حزب حاکم «رویای گرجی» با کسب حدود ۵۴ درصد از آرا درانتخابات پارلمانی گرجستان به پیروزی رسید اما در پی اعتراضات اپوزیسیون به نحوه برگزاری رای‌گیری و نتایج آن، سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور این کشور یکشنبه خواستار تظاهرات مردم در خیابان‌ها شد.

به گزارش ایرنا، کمیسیون انتخابات گرجستان اعلام کرد که رویای گرجی با کسب حدود ۵۴ درصد آرا توانسته ۸۹ کرسی را تصاحب کند و ائتلاف چهار اپوزیسیون غربگرا نیز در مجموع ۶۱ کرسی را به دست آوردند.

رویای گرجی که برای چهارمین بار پیاپی به پیروزی رسیده، در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۲۰ یک کرسی کمتر به دست آورده است.

نتیجه این انتخابات شکستی برای احزاب غربگرا به حساب می‌آید. این احزاب نسبت به تلاش رویای گرجی برای تعمیق روابط با روسیه و روند کند همگرایی با اروپا معترض هستند.

احزاب اپوزیسیون و شماری از ناظران بین‌المللی مدعی شدند که در انتخابات پارلمانی گرجستان تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است.

حزب حاکم رویای گرجستان – گرجستان دموکراتیک ۵۴.۰۸ درصد، برنده است و حق تشکیل دولت را به صورت انفرادی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا