ارمنستاناقتصادیایران

عملیات در ایروان

مجمع اقتصادی اتحادیه اروسیا روزهای نهم و دهم مهر ماه سال جاری در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار می‌شود و فرصتی مناسب برای استفاده عملی در میدان اقتصاد برای کشور فراهم شده است. دولت چهاردهم نیز می‌تواند در این آوردگاه خودی نشان دهد و از بذری که طی نزدیک به دوماه گذشته در دیدارها و ملاقات‌های مختلف در پاستور و سعدآباد و نیویورک کاشته، اولین محصولش را بچیند.

تا به امروز مشخص شده است که معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در این رویداد حاضر می‌شوند و به ایروان خواهند آمد. نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در حاشیه این رویداد برپا خواهد شد و بخش خصوصی نیز در این رویداد نقش‌آفرینی می‌کند. اتاق مشترک ایران و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران نیز هیاتی تجاری به سرپرستی محمود نجفی عرب به این رویداد اعزام می‌کنند تا نمایندگان بخش خصوصی کشور نیز پشتیبان دولت و بازوی اجرایی آنها برای پیشبرد توافق‌های احتمالی باشند.

آنچه اهمیت اجلاس ایروان را دوچندان می‌کند، امکان بالای بهره‌برداری از این فرصت اقتصادی نسبت به سایر معاهدات و توافق‌های اقتصادی انگشت‌شمار دیگری است که ایران در آنها حضور دارد. قرار گرفتن اقتصاد ایران در منگنه تحریم در هفت سال اخیر، اغلب فرصت‌های توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی را از ما گرفته و تعاملات ما نسبت به گذشته بسیار محدود شده است. در عین حال موفقیت‌های چون تفاهم‌نامه‌های اقتصادی بلندمدت با چین و روسیه یا عضویت در بریکس و شانگهای نیز به دست آمد. تفاهم‌های بلندمدت هنوز کار زیادی دارد تا به توافق‌نامه همکاری تبدیل شود و عضویت در بریکس و شانگهای اگرچه کامل محقق شده اما هم‌چنان تا بهره‌برداری اقتصادی از این معاهدات فاصله داریم. در این بین به نظر می‌رسد اتحادیه اوراسیا که بررسی درخواست ایران برای عضویت ناظر در دستورکار آن قرار دارد، نزدیک‌ترین فاصله ما به برداشتن گام‌های عملی است چرا که به‌رغم عضو نبودن، حداقل توافق‌نامه تجارت ایران و اوراسیا بعد از سه سال مطالعه و مذاکره، دی ماه ۱۴۰۲ در ۱۱ فصل با ضمیمه فهرست کالایی به تصویب رسید که تعرفه حدود ۸۷ درصد کالاهایی مورد مبادله بین دو طرف را حذف می‌کند.

دولت چهاردهم دو ماه است که کار خود را آغاز کرده و برای رفتن به راه شعارها و وعده‌هایی که داده و مهم‌تر، انتظاراتی که از دولت در جامعه شکل گرفته است، کار بسیار سختی در پیش دارد. با توجه به اینکه زودبازده‌ترین ثمره در بین اصلاحات اقتصادی را گشایش‌های تجارت خارجی دارد که هم موجب ارزآوری با توسعه صادرات و هم باعث تامین بهتر کالا با تسهیل واردات می‌شود، لازم و ضروری است که تیم اقتصادی مسعود پزشکیان و شخص خود او تلاش کنند که از این فرصت پیش‌آمده بالاترین بهره‌برداری ممکن اقتصادی را بکنند و به این رویداد را به اصطلاح به چشم خریدار ببینند. همراهی و هم‌گامی بخش خصوصی در این رویداد نیز توان کارشناسی فرستادگان دولت را بالا می‌برد و در صورت خواست و مطالبه آنها می‌توان تصویر خوبی از همکاری دولت و بخش خصوصی به نمایش گذاشت.

ایروان اولین فرصت جدی و میدان عملی دولت چهاردهم برای استفاده است، امیدواریم بتوانیم در این میدان بهترین بازی خود را به نمایش بگذاریم و یک برد پرگل برای اقتصاد ایران ثبت کنیم.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا