ارمنستاناقتصادیایران

رئیس گروه دوستی ایران و ارمنستان مطرح کرد: ارمنستان دریچه ورود به بازارهای اوراسیا و اتحادیه اروپاست

همزمان با برگزاری «نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» اتاق تهران نیز هیاتی تجاری متشکل از جمعی از اعضای هیات نمایندگان و نمایندگان بخش خصوصی را به ایروان اعزام می‌کند. این هیات را تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همراهی خواهند کرد.

سرپرستی هیات اعزامی اتاق تهران را محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، بر عهده دارد و این هیات علاوه بر حضور در نشست تجاری ایران و اوراسیا ملاقات‌هایی با نمایندگان بخش خصوصی ارمنستان نیز خواهد داشت.

 آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان، که در این سفر هیات اتاق تهران را همراهی می‌کند، با اشاره به اینکه اتاق تهران با این اقدام گام مهمی در جهت تقویت دیپلماسی پارلمانی برداشته است، گفت: در دولت سیزدهم ارتقای سطح همکاری‌ها با کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفت و دولت چهاردهم نیز سیاست تعامل با کشورهای همسایه و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر اتحادیه اوراسیا، سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس را در پیش گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، شاوردیان با بیان اینکه ایران در حال حاضر عضو ناظر اتحادیه اوراسیا به شمار می‌آید، گفت: با توجه به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیاست، تقویت ارتباطات و توسعه روابط اقتصادی با این کشور، علاوه بر تسهیل مراودات با اتحادیه اوراسیا، برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا را نیز تا حدودی هموار می‌کند. تقویت این نوع ارتباطات از بعد سیاسی نیز به تغییر موقعیت ایران از عضو ناظر به عضو دائم اتحادیه اوراسیا کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه ایران و ارمنستان دارای ۳۸ کیلومتر مرز زمینی مشترک هستند، گفت: ارمنستان این امکان را برای ایران فراهم می‌کند که نسبت به اتصال کریدور جنوب به شمال و ترانزیت کالا از شبه‌قاره هند به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اقدام کند. 

شاوردیان در ادامه به موقعیت ایران و ارمنستان در کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب اشاره کرد و گفت:  ارمنستان در راه این کریدور‌ها واقع شده و کمک می‌کند که ما بتوانیم تحریم‌ها را کم اثر کنیم. اگرچه، بازار داخلی ارمنستان بازار کوچکی است اما این کشور دریچه ورود ایران به اوراسیا و اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

رئیس گروه دوستی ایران و ارمنستان در ادامه گفت: حضور بخش خصوصی و دولت در نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر در ارتباط با کاهش تعرفه‌ها و همچنین پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. این گفت‌و‌گوها از آن جهت حائز اهمیت است که منطقه آزاد ارس در مرز مشترک ایران و ارمنستان واقع شده و امکان جذب سرمایه‌گذار در این منطقه وجود دارد. یعنی چنانچه محصولات نیمه‌ساخته بدون تعرفه به ارمنستان صادر و آنجا به محصول نهایی تبدیل شود، امکان صادرات این محصولات با هزینه به مراتب کمتر به سایر کشورها و حتی چین وجود خواهد داشت.

شاوردیان ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تجاری استان تهران و برخورداری این استان از شهرک‌های اقماری صنعتی در حوزه‌های مختلف، ایده اتاق تهران برای حضور در نشست تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منزله حمایت از تولیدکنندگان و پشتیبانی از صادرات فعالان اقتصادی تهران خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا