اقتصادیایرانبین‌الملل

جلالی: انتقال گاز روسیه به ایران،‌ پروژه‌ای بُرد – بُرد است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو معتقد است: اَبَر پروژه‌ انتقال گاز روسیه به کشورمان، معادله‌ای بُرد – بُرد است و منافع متقابل بسیاری برای دو کشور و دو ملت در پی دارد.

کاظم جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته این بحث مطرح بود که ایران و روسیه در حوزه انرژی رقیب هم هستند و حتی برخی ها مطرح می‌کردند که روابط ایران و روسیه،‌ نمی‌تواند به دلیل رقابت در حوزه انرژی روابط پایداری باشد.

وی ادامه داد: شرایطی که در دنیا ایجاد شده است، ایران و روسیه را به سوی یک نوع همکاری در حوزه انرژی سوق داده است.

همکاری در حوزه سیاستگذاری و قیمت‌گذاری بازار انرژی

سفیر ایران در روسیه گفت:‌ بخشی از همکاری‌های دو کشور در زمینه قیمت‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های حوزه انرژی است؛ به عنوان نمونه، در اوپک پلاس، ایران و روسیه با یکدیگر همکاری دارند.

وی ادامه داد: بخشی از همکاری‌های تهران و مسکو در حوزه انرژی نیز به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی مرتبط است،‌ روس‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری را در سال ۱۴۰۲ در کشورمان داشتند و مقام اول را در سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به دست آوردند.

امکان سرمایه‌گذاری روسیه در برخی میادین گازی ایران

جلالی خاطرنشان کرد: بخش سوم همکاری‌های حوزه انرژی دو کشور نیز مربوط به صنعت گاز است؛ ما از گذشته،‌ با روس‌ها موضوع سرمایه‌گذاری آنها در برخی میادین گازی ایران را مطرح کردیم که آن بحث، هنوز باز است.

انتقال گاز از روسیه به ایران، یک ابر پروژه است

سفیر ایران در مسکو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز میان دو کشور گفت:‌ برای نهایی شدن این تفاهم‌نامه، دو دولت مدت زیادی مذاکره کردند و این مذاکرات به نتیجه منجر شد و طرفین،‌ تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا کردند که می‌توان از آن به عنوان ابر پروژه در روابط دو کشور یاد کرد.

راه پایداری روابط

جلالی افزود: افرادی که مطرح می‌کنند که آیا این روابط می‌تواند پایدار باشد، اینکه اگر روس‌ها رابطه‌شان با اروپایی‌ها خوب شد از ما بر نمی‌گردند،‌ باید توجه داشته باشند که روس‌ها هم این سؤالات را از ما دارند که اینکه آیا ایران همیشه یک نگاه متوازن به روسیه خواهد داشت؟

وی تصریح کرد: در سیاست و سیاست خارجی باید منافع متقابل ایجاد کرد. ایجاد نیاز متقابل بین دو واحد سیاسی و دو دولت،‌ روابط را می‌تواند به سمت پایداری بیشتری پیش ببرد.

سفیر ایران در روسیه گفت: این اتفاقاتی که در عرصه روابط دو کشور پیش آمده است، می‌تواند روابط را برای سالیانی پیش‌روی تثبیت کند؛ اینکه گاز روسیه از ایران منتقل شود، معادله‌ای بُرد – بُرد است.

وی ادامه داد: این پروژه منافع جدی هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم فدراسیون روسیه دارد، ضمن اینکه ضرری هم برای کسی ندارد.

ایران به دنبال روابط متوازن با همه دنیا است

جلالی با بیان اینکه رابطه ما با یک کشور دلالت بر دشمنی ما با دیگران نیست، تصریح کرد:‌ همانگونه که همواره مقام معظم رهبری فرموده‌اند و این موضوع در سخنان رؤسای جمهوری نیز بازتاب یافته است، جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که روابط متوازن با همه دنیا داشته باشد که البته در این میان،‌ همسایگان اولویت دارند و با کشورهایی که رویکردهایمان به آنها نزدیک است، بیشتر می‌توانیم کار کنیم.

سفیر ایران در مسکو گفت: در مناسبات دوجانبه در حوزه انرژی،‌ هم حوزه نفت و هم حوزه گاز، کار مهمی کلید خورده است که منافع متقابل بسیاری را برای هر دو کشور و هر دو ملت خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا