اقتصادیایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اقدامات جدی‌تر است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت تشکیل ستاد ملی گذر و تکمیل کریدورهای بین‌المللی، گفت: بدون توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بهبود تراز تجاری و دستیابی به توسعه پایدار ممکن نخواهد بود.

آرا شاوردیان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ضرورت اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، گفت: برنامه هفتم توسعه یکی از قوانین بالادستی کشور و نقشه راه توسعه و پیشرفت ایران است. رئیس‌جمهور نیز همواره اجرای این قانون را جزو اولویت‌های خود ارزیابی کرده است. اما اگر برنامه را به بازه‌های زمانی تقسیم کنیم، در مدت حضور دولت چهاردهم، اقدامات جدی در این راستا مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های زیرساختی کشور، احکام و شاخص‌های متعددی را در برنامه هفتم توسعه بر عهده دارد. اجرای دقیق این برنامه به دلیل نقشی که اقدامات این وزارتخانه در رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند، تأثیر مستقیمی بر سفره و معیشت مردم دارد.

شاوردیان با بیان اینکه برخی از احکام نیازمند تدوین آیین‌نامه بودند و فرایند اجرایی آن‌ها زمان‌بر بوده است، گفت: این امر کاملاً قابل درک است. اما در مواردی که امکان سرعت بخشیدن به اجرا وجود داشت، شاهد اقدامات مؤثر نبودیم.

وی به موضوع افزایش ۳۳۰ هزار هکتاری وسعت سکونتگاه‌های کشور و واگذاری زمین رایگان به مردم برای ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از احکام مهم برنامه هفتم توسعه است که اجرای آن با تأخیر مواجه شده است. این در حالی است که تأمین مسکن به‌ویژه برای خانواده‌های کم‌درآمد، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است.

شاوردیان همچنین به تشکیل «ستاد ملی گذر» که در بند (الف) ماده ۵۷ برنامه هفتم توسعه تأکید شده است، اشاره کرد و تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که این موضوع در وزارت راه و شهرسازی متوقف شده و اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. این در حالی است که کشور در شرایط کنونی به بهبود تراز تجاری و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای تسهیل صادرات و واردات نیازمند است.

وی ادامه داد: ترانزیت به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی غیرنفتی کشور، نقش کلیدی در بهبود تراز تجاری و افزایش درآمدهای ارزی دارد. برنامه هفتم توسعه بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار و مسافر تأکید کرده است. بر اساس این برنامه، باید سهم شبکه ریلی در حمل بار افزایش یابد. این هدف نه تنها به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه از نظر زیست‌محیطی نیز به دلیل کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، بسیار حائز اهمیت است.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل شود. تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب نه تنها به افزایش حجم ترانزیت کالا کمک می‌کند، بلکه می‌تواند ایران را به یک قطب تجاری و لجستیکی در منطقه تبدیل کند. این امر نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و بنادر است که متأسفانه تاکنون اقدامات مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.

شاوردیان به یکی دیگر از احکام برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی مکلف است تا پایان برنامه، حداقل ۱۵ درصد از برنامه‌های تأمین مسکن را با استفاده از فناوری‌های نوین، صنعتی‌سازی (پیش‌ساخته) و هوشمندسازی سازگار با اقلیم و بافت کشور، با اولویت احداث شهرک‌های مسکونی، انبوه‌سازی و توسعه شهرهای جدید عملیاتی کند. متأسفانه در این زمینه نیز وزارت راه و شهرسازی اقدام قابل توجهی انجام نداده است. این در حالی است که صنعتی‌سازی مسکن می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت و بهبود کیفیت مسکن منجر شود.

وی در پایان به هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: این هدف جزو برنامه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی و تاکید برنامه هفتم است، اما برای تحقق آن نیاز به اقدامات عملی و نظارت دقیق وجود دارد. متأسفانه تاکنون اقدامات مؤثری در این زمینه مشاهده نشده است. ما در مجلس تاکیدمان اجرای دقیق برنامه هفتم بوده و انتظار داریم تمامی ارکان نظام هم نسبت به آن پایبند باشند البته اگر موانعی در این مسیر وجود دارد حتما کمک خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا