ورزشی

نگاهی به همگروه‌های ایران در انتخابی جام‌جهانی؛ ۲۰۲۶ بدون توقف

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ باید با حریفانی روبرو شود که با توجه به تاریخچه بازی‎‌ با این تیم‌هابه نظر می‌رسد کار سختی برای پیروزی مقابل آنها ندارند.

به گزارش ایرنا، پنج‌شنبه گذشته با برگزاری قرعه‌کشی مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم ملی فوتبال در گروه A با تیم‌های قطر، امارات، کره‌شمالی و قرقیزستان همگروه شد. رقابت‌های این مرحله از شهریور ماه آغاز می‌شود تا تب جام‌جهانی دوباره بالا برود. اگر چه تیم ملی کشورمان کار سختی برای گرفتن بلیط جام جهانی ۲۰۲۶ نخواهد داشت. در گزارشی به بررسی حریفان ایران در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی پرداخته‌ایم.

قطر؛ فرصت انتقام رسید

اصلی‌ترین حریف تیم کشورمان در گروهA عنابی‌ها هستند. قهرمان جام ملت‌های آسیا که هواداران فوتبال از آخرین رویاوریی تیم کشورمان با آنها خاطره خوشی ندارند. ۱۸ بهمن سال گذشته تیم ایران و قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا در دوحه به مصاف هم رفتند که تیم میزبان تواست ۳ بر ۲ برنده بازی شود و تیم ملی برای دومین دوره متوالی، در یک قدمی فینال کنار برود.

حالا ۸ ماه پس از آن دیدار، شاگردان قلعه‌نویی ۲۴ مهر امسال در ورزشگاه آزادی برابر قطر در بازی رفت به میدان می‌روند و بازی برگشت هم ۱۵ خرداد سال آینده در دوحه برگزار خواهد شد.

قطر پس از نمایش ضعیف و نه چندان قابل‌قبول در جام‌جهانی ۲۰۲۲ توانست با مارکز لوپز اسپانیایی که جایگزین کارلوس کی‌روش شده بود، دوباره به روزهای خوب برگردد و سال گذشته برای دومین دوره متوالی قهرمان آسیا شود. آنها که در رده ۳۵ رنکینگ فوتبال جهان قرار دارند، پس از پیروزی برابر اردن، توانستند این بار در خاک خودشان قهرمان آسیا شوند.

آنها در مرحله قبلی انتخابی جام‌جهانی هم با ۵ برد و یک مساوی و کسب ۱۶ امتیاز به عنوان تیم اول گروه A، بالاتر از کویت، هند و افغانستان به عنوان تیم اول، راهی مرحله نهایی انتخابی شود.

ایران و قطر تاکنون ۲۵ بار با هم روبرو شده‌اند که تیم کشورمان ۱۷ برد، ۵ مساوی و ۴ شکست ثبت کرده و مصاف آنها در ۲۴ مهر، نبرد شماره ۲۶ دو تیم خواهد بود.

امارات؛ ملاقات با حریف سنتی

اماراتی‌ها حریف سنتی ایران در انتخابی جام‌جهانی هستند، تیمی که در رده ۶۹ رنکینگ فوتبال جهان و ۴۹ پله از تیم ملی پایین‌تر قرار دارد. امارات در آخرین دوره جام ملت‌ها با شکست مقابل تاجیکستان از دور مسابقات کنار رفت.

آنها در مرحله قبلی انتخابی جام‌جهانی هم در گروه H با تیم‌های بحرین، یکن و نپال همگروه بودند و توانستند با ۵برد و یک مساوی و کسب ۱۶ امتیاز راهی این مرحله شوند.

امارات که با پائولو بنتو، سرمربی مشهور پرتغالی برای مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی آماده می‌شود، تاکنون ۱۹ بار با ایران روبرو شده است. تیم کشورمان در این دیدارها ۱۵ بار پیروز شده است و یک بار شکست خورده و ۳ بازی دو تیم هم به تساوی رسیده است. آخرین رویارویی ایران و امارات به سوم بهمن سال گذشته برمی‌گردد که تیم کشورمان در مرحله گروهی جام ملت‌ها توانست ۲ بر یک به پیروزی برسد.

بر اساس برنامه مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی، تیم کشورمان روز ۲۰ شهریور در بازی رفت در ابوظبی مقابل امارات به میدان می‌رود و ۳۰ اسفند هم دو تیم در بازی برگشت در تهران به مصاف هم می‌روند.

قرقیزستان؛ دستگرمی با قرقیزها

حریف بعدی تیم کشورمان قرقیزستان است، یکی از تیم‎‌های درجه ۳ که به نظر نمی‌رسد تیم کشورمان را به خطر بیندازد، تیمی که در رده ۱۰۱ رنکینگ فیفا قرار دارد.

شاگردان استفان تارکویچ درمرحله قبل در گروه D با تیم‌های عمان، مالزی و چین‌تایپه همگروه بودند و توانستند با ۳ برد، ۲ مساوی و یک باخت و کسب ۱۱ امتیاز به عنوان تیم دوم و پس از عمان صدرنشین راهی مرحله نهایی انتخابی شوند.

ایران و قرقیزستان تاکنون تنها ۴ بار با هم بازی کرده‌اند که تمام این مسابقات، با برد تیم کشورمان به پایان رسیده است. آخرین دیدار تیم ملی با قرقیزستان به تورنمنت کافا بر می‌گردد که دو تیم ۲۶ خرداد سال گذشته روبروی هم قرار گرفتند و شاگردان امیر قلعه‌نویی با نتیجه ۵ بر یک برنده شدند.

با توجه به برنامه مسابقات مرحله نهایی، تیم کشورمان در اولین بازی، روز ۱۵ شهریور در تهران در بازی رفت میزبان قرقیزستان است. ۲۹ آبان امسال هم بازی برگشت ایران و قرقیزستان در بیشکک برگزار می‌شوند.

کره‌شمالی؛ مرموزها

کره‌شمالی یکی دیگر از حریفان ایران در مرحله نهایی انتخابی جام‎‌جهانی است، حریفی که در اغلب اوقات ناشناخته و مرموز است. کره‌ای‌ها در مرحله دوم انتخابی که در گروه B با ژاپن، سوریه و میانمار همگروه بودند، توانستند با ۳ برد و ۳باخت و کسب ۹ امتیاز به عنوان تیم دوم راهی مرحله نهایی شوند.

کره‌شمالی با یونگ نام سین ۴۶ ساله آماده این مسابقات می‌شود و در رده ۱۱۰ رنکینگ فیفا قرار دارد.

ایران و کره‌شمالی تاکنون ۲۲ بار با هم بازی کرده‌اند که حاصل آن ۱۵ برد برای ایران و ۷ مساوی است. آخرین دیدار ایران و کره، به جام ملت‌های ۲۰۱۱ برمی‌گردد که دو تیم در ۲۵ دی سال ۹۸ در دوحه به مصاف هم رفتند و تیم کشورمان با یک گل به پیروزی رسید. حالا دو تیم پس از ۱۳ سال قرار است دوباره با هم بازی کنند.

بر اساس برنامه مرحله نهایی، تیم ملی ۲۴ آبان در بازی رفت مهمان تیم کره‌شمالی خواهد بود، مسابقه‌ای که به دلیل محرومیت کره‌ای‌ها در کشور ثالث برگزار می‌شود. ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ هم تیم ایران در ورزشگاه آزادی و در بازی برگشت میزبان کره‌شمالی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا