ارمنستانبین‌المللسیاسی

فرانسه: فروش توپخانه‌های هویتزر به ارمنستان نهایی شد

فرانسه روز گذشته از توافق نهایی با ارمنستان برای تجهیز این کشور به توپخانه‌های پیشرفته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر دفاع فرانسه روز گذشته اعلام کرد که این کشور قرارداد فروش توپخانه‌های «هویتزر» خودکششی به ارمنستان را نهایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، جزئیات این  قرارداد، از جمله تعداد این سامانه‌ها به دلایل امنیتی افشا نشده است.

ارمنستان به طور سنتی از حمایت فرانسه در اروپا برخوردار است. این فروش بر حمایت مستمر پاریس از ایروان تاکید می‌کند.

ارمنستان در سال‌های اخیر به سمت کشورهای غربی روی آورده است. وزیر دفاع فرانسه اخیرا گفت که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه شخصا وضعیت ارمنستان را دنبال می‌کند.

این در حالی است که تحلیلگران نظامی بر این باورند هرچند تجهیز ارمنستان به تسلیحات غربی جای تعجبی ندارد اما این کشور در نگهداری آن‌ها و آموزش پرسنل خود دچار مشکل خواهد شد.

آلکسی خلوپوتوف کارشناس نظامی روس در تحلیلی اظهار داشت، سفر سورن پاپیکیان وزیر دفاع ارمنستان به پاریس توازن قوا بین باکو و ایروان را تغییر نمی‌دهد.

این کارشناس روس گفت، در حال حاضر غرب در تلاش است از ارمنستان علیه روسیه و به‌ عنوان وسیله‌ای برای مهار توسعه جمهوری آذربایجان و ترکیه استفاده کند. در درازمدت، می‌توان انتظار داشت که ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج شود تا این ائتلاف نظامی متحد با روسیه تجزیه شود.

ارمنستان قراردادهایی را برای خرید سه سامانه راداری «گراند مستر ۲۰۰»، دوربین دید در شب با بخش تسلیحاتی فرانسه امضا کرده است.

ارتش ارمنستان در جریان جنگ دوم قره باغ شکست سنگینی را از ارتش جمهوری آذربایجان متحمل شد و به همین دلیل مقام‌های این کشور در پی تقویت نیروهای خود برآمده‌اند.

آلکساندر کووالنکو دیگر تحلیلگر نظامی اوکراینی نیز اظهار داشت: «اگر توافقات جدیدی برای تامین تجهیزات نظامی از فرانسه به ارمنستان در جریان سفر پاپیکیان به پاریس منعقد شود، جای تعجب نخواهد داشت.»

به گفته وی، مشکل مهم ارمنستان تسلیح مجدد از تجهیزات غربی نیست، بلکه آموزش مجدد پرسنل و کادرهای نظامی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا